Інформаційні матеріали щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році

 

Інформаційні матеріали

щодо організації виховного процесу в закладах освіти

у 2022/2023 навчальному році

 

Російський напад на Україну створив безпосередню та зростаючу загрозу життю й добробуту 7,5 млн українських дітей.

Унаслідок військових дій 3 млн дітей в Україні та понад 2,2 млн дітей у країнах, котрі приймають біженців із неї, потребують невідкладної гуманітарної допомоги. Внутрішнє й зовнішнє (за межі України) переміщення торкнулося кожних двох дітей із трьох.

Війна впливає на психічне здоров’я кожного громадянина України. Одним із головних завдань закладу освіти є повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.  Міністерство освіти і науки України пропонує для практичного застосування методичні матеріали, які напрацьовані освітянами спільно із партнерами, для роботи із учасниками освітнього процесу, які потребують психологічної допомоги (Додаток  2).

Пам’ятаймо, шановні колеги, що всі ми різні, але всі адаптивні. Слід правильно працювати над своїмемоційним станом в критичнійситуації, щобжитидалі і робитикрок в майбутнє.

В жорстоких реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання - об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури.

Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, є наскрізним процесом, охоплює усі сфери шкільного життя і має ґрунтуватися на цінностях.

Особлива роль в організації виховної діяльності в закладі освіти  належить класним керівникам. Діяльність класного керівника регламентується «Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти», затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 6 вересня 2000 року № 434, затвердженим в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2000 року за №659/4880 ( зі змінами).

Ресурс: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00#Text

https://ips.ligazakon.net/document/RE12665

 Права дитини.

Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же ріксвоєїнезалежності. Ця Конвенція була ратифікована Постановою Верховної Ради України №789ХІІ (78912) від 27 лютого 1991 року та набула чинності для України 27 вересня 1991 року.

Ресурс доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/789-12#Text

Конвенція ООН про права дитинимістить 54 статті. В цих статтях міститься 40 прав, якімаєдитина.

В Україні основні підходи до осмислення й реалізації прав дітей, визначенихміжнародним та вітчизнянимзаконодавством, протягомостаннього часу істотнозмінилися. Цепов’язано з посиленнямуваги з боку держави до інтересівдітей, удосконаленняммеханізму контролю за дотриманням чинного законодавства у сферіохоронидитинства, розвиткомінституційсоціально-правового захистудітей та багатьмаіншими факторами.

В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного, Кримінального та Кримінально-Процесуального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім'ї».

Відповідно до Закону України «Про освіту» в Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров’я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

4 червня, у нашогомайбутньогозновподія. І це, на жаль, не свято… День вшануванняпам’ятідітей, якізагинуливнаслідокзбройноїагресіїросійськоїфедераціїпротиУкраїни. Він був установлений Постановою Верховної Ради України від 1 червня 2021 року із врахуванням того, що з 2014 року на території Донецької, Луганської та інших областей внаслідок збройної агресії та інших дій держави-агресора проти України загинуло щонайменше 260 дітей. Чогосаме 4 червня? Історіязаснуванняцього сумного дня повертає нас у 19 серпня 1982 року. Саметоді, під час засіданняГенеральноїАсамблеї ООН, членами цієїміжнародноїорганізаціїбулоухваленерішення про заснуванняМіжнародного дня безневиннихдітей – жертв агресіїі з щорічним відзначенням 4 червня.

Наша держава гарантує кожному громадянину право на отримання безоплатної правової допомоги. Для отримання такої допомоги варто зателефонувати за номером Єдиного контакт-центру 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовноумежахУкраїнизістаціонарних та мобільнихтелефонів).Важливо:дітимають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді).

Вважаємо за доцільнерозмістити на сайтах органівуправлінняосвіти та на сайтах закладівосвітибанер з гіперпосиланням на офіційний веб-сайт системиБезоплатноїправовоїдопомоги (https://legalaid.gov.ua/) та сприятирозміщеннюзгаданогобанерусистемиБезоплатноїправовоїдопомоги з гіперпосиланням на веб-сайтах органівуправлінняосвіти та закладівосвіти. Банери для розміщеннязнаходяться за посиланням: http://bit.do/legalaid.Карпе

 

Національно-патріотичне виховання

Наказом МОН Українивід 06.06.2022 №527 затвердженоЗаходи щодореалізаціїКонцепціїнаціонально-патріотичноговиховання в системіосвітиУкраїни до 2025 року.

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-deyaki-pitannya-nacionalno-patriotichnogo-vihovannya-v-zakladah-osviti-ukrayini-ta-viznannya-takim-sho-vtrativ-chinnist-nakazu-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-vid-16062015-641

Серед основних складових національно-патріотичного виховання в Концепції виокремлені громадянсько-патріотичне,духовно-моральне, військово-патріотичне та екологічне виховання.

Метою національно-патріотичного вихованим визначено становлення самодостатнього громадянина-патріотаУкраїни, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбаньукраїнського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції,утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностейУкраїнського народу, національноїсамобутності.

Успішність національно-патріотичного виховання значно підвищиться, якщо ми навчимося протидіяти маніпулятивним впливам. Ми живемо в умовах потужно їінформаційної боротьби. Щодня, щогодини та щохвилини на нас впливає величезна кількість різноманітної інформації – тривожної, шкідливої, маніпулятивної, обнадійливої тощо. Кількістьповідомлень, яку ми «перетравлюємо», незрівняннані зчим та зростаєщодня. Наше завдання – критичносприймати будь-яку інформацію, щонадходить. Пам’ятати,що ми є суб’єктаминашогожиття, а не об’єктами вплив і взовні. І здатні усвідомлено приймати рішення. Більше того – маєм навчати цього наших дітей У часи невизначеності, відсутностіусталенихрішень, яківсіми зараз переживаємо, особливого значення длявиживаннялюдини, суспільства, державинабуваєкритичнемислення. Такий тип мисленняпотрібен для вирішеннянеординарнихпрактичнихзавдань. Тожсучаснійлюдиніважливовмітирозрізнятиманіпуляції, усвідомлюватиїхнінаслідки, ефективнопротистоятиїм.

Центр протидіїдезінформації при РНБО України: https://cpd.gov.ua/category/events/

Все про медіаосвіту й багатокориснихресурсів для педагогів:

https://www.aup.com.ua/

http://medialiteracy.org.ua/

 Перешкоджайте проявам расизму, шовінізму, приниженню гідності іншомовних людей і підкреслюйте словом і ділом моральний наратив демократії, толерантності, прав людини та верховенства права, територіальної цілісності та єдності народів України.

 Протидія булінгу

Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX у закладах освіти виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу і має ґрунтуватися на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина тощо. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Питаннязапобігання та виявленнявипадківжорстокогоповодження з дітьмирегулюється Законом України «Про охоронудитинства», де статтею 10 визначено, щокожнійдитинігарантується право на свободу, особисту недоторканність та захистгідності. Дисципліна і порядок у сім’ї, навчальних та іншихдитячих закладах маютьзабезпечуватися на принципах, щоґрунтуються на взаємоповазі, справедливості та виключаютьприниженнячесті і гідностідитиниhttp://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20120601

Концепцією Нової української школи передбачено формування ціннісного ставлення і судження у школярів, вміння вибудовувати доброзичливі і толерантні стосунки із учасниками освітнього процесу.

Закон України «Про освіту», зокрема стаття 53, визначає право здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-

Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» внесено зміни до Закону України «Про освіту» щодо визначення поняття булінгу (цькування), його типових ознак.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р. за № 111/34394, затверджено Порядок реагування на випадки булінку (цькування) та Порядок застосування заходів виховного впливу.

Механізм реагування на випадки булінгу (цькування), процедури застосування заходів виховного впливу запроваджено у закладах освіти всіх типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти.

Наголошуємо, що згідно із Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 № 2657-VIII, до повноважень органів управління освітою входить здійснення контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти та розгляд скарг про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними заявами.

Згідно із Законом України від 15.07.2021 № 1658-IX визначено зміст поняття безпечне освітнє середовище, як сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпечності та якості харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.

До програм  підвищення фахового рівня педагогічних працівників мають бути включені навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища. Зокрема: курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/), навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів» (https://is.gd/d6ZHyj), тренінг «Вчимося жити разом» (https://is.gd/vKHYI3), модуль «Методика компетентісного навчання за інтегрованим курсом «Я досліджую світ» (https://is.gd/Poqn6X), онлайн-курси «Основи здоров’язбережної компетентності» (http://multycourse.com.ua/ua), « «Освіта на основі життєвих навичок» (http://dlse.multycourse.com.ua/ua/), освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти. Створення та координаціядіяльностіслужбипорозуміння з числа учнів та учениць для впровадженнямедіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» (http://bit.ly/36hJTFt).

На сайті МОН під рубрикою «Антибулінг»розміщений банк методик (інструментарію)(https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu).

Наголошуємо, що на доступному місці у закладі освіти варто  розмістити контактну інформацію про керівників та педагогічних працівників закладу освіти, до яких, відповідно до посадових обов’язків, можуть звертатися учасники освітнього процесу для оперативного вирішення питань, що стосуються збереження життя чи здоров’я, а також захисту прав та інтересів дитини; номер телефону 1547 Урядової гарячої лінії з попередження домашнього насильства; телефонні номери Національної дитячої «гарячої» лінії 0 800 500 225 або116 111 (для дзвінків з мобільного).

Для використання в профілактичнійроботі в закладах освіти на сайті МОН розміщений  увільномудоступі банк педагогічнихтехнологій у рубриці

«Корисні посилання щодо теми антибулінгу».

З метою профілактики булінгу (цькування) узакладах освіти рекомендуємо:

впроваджувати в освітнійпроцесзакладівосвітигурток«Вирішенняконфліктівмирним шляхом. Базовінавичкимедіації» та факультатив «Вирішуюконфлікти та будую мир навколо себе». Режим доступу 

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/1-komplekt-programmediatsiya.pdf

використовувативідеоролик«Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація - ровесників і ровесниць» та освітнійелектронний курс «Вирішуюконфлікти та будую мир навколо себе»;

Режим доступу:

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/.

розвиватимедіацію-однолітків, створюватислужбипорозуміння (Створеннясистеми служб порозуміння для впровадженнямедіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішенняконфліктівмирним шляхом у закладах освіти».

проводитиосвітню роботу із батьками та законнимипредставникамидітей з питаньпрофілактикинасильства, булінгу, формуванняненасильницькоїмоделіповедінки та вирішенняконфліктівмирним шляхом.

Запобігання домашньому насильству

Поручізбулінгом (цькуванням) великою проблемою в Україні є домашнєнасильство.

Верховна Рада України 20 червня 2022 року ратифікувалаКонвенцію Ради Європи про запобіганнянасильствущодожінок і домашньомунасильству (Стамбульськуконвенцію).

Документ розроблено на виконання заходів з виконання Угоди про асоціаціюміжУкраїною та Європейським Союзом, Європейськимспівтовариством з атомноїенергії і їхніми державами-членами з метою запобіганнянасильствустосовножінок, домашньомунасильству та боротьбуізцимиявищами.

Конвенція є першим міжнароднимзаконодавчим актом, щопередбачаєзахист прав жінок. Метою документу є захиститижіноквідусіх форм насильства та дискримінації, боротися за рівністьміжжінками й чоловіками, розроблятиполітику та заходи для захистувсіх жертв насильства й наданняїмдопомоги. Українаприєдналася до конвенції у 2011 році.

РатифікаціяСтамбульськоїконвенціїзапроваджуєважливімеханізмизапобігання і протидіїнасильству: зобов’язаннядопомоги, створенняпритулків, організаціягарячихліній, наданнякомпенсаційпостраждалим, криміналізаціявидівнасильстватощо.

З метою виконання законодавчихвимог Закону України «Про запобігання та протидіюдомашньомунасильству» від 7 грудня 2017 року   № 2229, (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text ) Міністерствоосвіти і науки Українинадіслало департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київськоїміськоїдержавнихадміністрацій, Інститутампіслядипломноїпедагогічноїосвіти для використання у профілактичнійосвітнійдіяльностіметодичнірекомендаціїщодоформування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужогоставлення до постраждалихосіб, усвідомленнянасильства як порушення прав людини, адресованіусімфахівцям, якіпрацюють з дітьми та молоддю(лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480).

Ізінформацієющодозахисту прав дітей в Україні з урахуваннямміжнароднихдоговорів з питаньсімейного права можназнайти за посиланням:  https://minjust.gov.ua/m/str_19188

З метою забезпечення комплексного інтегрованогопідходу до протидіїдомашньомунасильству та сприянняреалізації прав осіб, постраждалихвіддомашньогонасильства, шляхом проведенняпревентивнихзаходів, ефективногореагування на фактидомашньогонасильства наказом МОН від 02.10.2018 № 1047 затвердженоМетодичнірекомендаціїщодовиявлення, реагування на випадкидомашньогонасильства і взаємодіїпедагогічнихпрацівниківізіншими органами та службами. Режим доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-viyavlennya-reaguvannya-na-vipadki-domashnogo-nasilstva-i-vzayemodiyi-pedagogichnih-pracivnikiv-iz-inshimi-organami-ta-sluzhbami

Пропонуємовикористовуватиматеріали з питаньзапобігання та протидіїдомашньомунасильству, щорозміщені на офіційномусайті ДНУ

«Інститут модернізації змісту освіти».

Режим доступу:

https://drive.google.com/file/d/1kdBNPKwOfNWwoLNJ5RaJIvfro7oazdUw/view

Запобігання та протидія торгівлі людьми

З початку 2022 року в Україні Національна поліція зафіксувала 77 випадків торгівлі людьми. Серед них було 26 фактів сексуальної експлуатації та 28 — трудової експлуатації.

Українськіправоохоронціборються з двома видами торгівлі людьми. Перший починається і закінчується на територіїнашоїкраїни. Серед таких випадківнайбільшрозповсюдженітрудова та сексуальна експлуатація. 

Другим видом є торгівля людьми, яка починається на територіїУкраїни з вербування, однак сам злочинвідбувається на територіїіншоїдержави.

https://www.youtube.com/watch?v=5aXrSiUqRoc

В Україні є Telegram-бот «Залишайся в безпеці», у якомуможнадізнатися, як не стати жертвою торгівлі людьми, безпечнопрацевлаштуватися в Україні та за кордоном, розпізнатипотенційнихзловмисників, а також до кого звернутися за допомогою.

Відповідно до статей 7, 9, 20, 21, 22, 23, 24 Закону України «Про протидіюторгівлі людьми» (ВідомостіВерховної Ради України (ВВР), 2012, № 19-20, ст.173) http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3739-17) Міністерство, органиуправлінняосвітою, закладиосвітивпроваджують в освітнійпроцес заходи щодопідвищеннярівняобізнаностіздобувачівосвітніхпослуг та їхбатьків з питаньпротидіїторгівлідітьми.

Головнізавданнянавчально-виховнихзаходівіз вищезазначенихнегативнихявищ – підвищитизагальнийрівеньправовоїсвідомостідітей та молоді, рівеньобізнаності з проблем порушення прав людини, навчити моделям безпечноїповедінки, виховатиповагу до прав та основних свобод людини, толерантнеставлення до потерпілихвіднасильства.

Міністерство освіти і науки України вважає за доцільне:

педагогічнимпрацівникамзакладівосвіти пройти он-лайн курсипідвищеннякваліфікації з питаньпротидіїторгівлі на сайтіМіжнародноїорганізації з міграції (МОМ) в Україніhttp://stoptrafficking.org

продовжувативключати до програмпідготовки, перепідготовки і підвищеннякваліфікаціїпедагогічнихпрацівниківінститутівпіслядипломноїпедагогічноїосвітикурси, лекції та практичнізаняття з питаньпротидіїторгівлі людьми, зокрема, використанняелектронного курсу «Основипротидіїторгівлі людьми» (режим доступу: www.ctcourse.org.ua);

впроваджувати за рахунокваріативноїскладовоїпрограмувиховноїроботи з питаньпротидіїторгівлідітьми для учнів 7-10 класів

«Особиста гідність. Безпекажиття. Громадянськапозиція»

https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist-prav-ditini/protidiya-torgivli-lyudmi

впроваджуватигуртки та факультативи для учнів 7 – 10 класівзакладівзагальноїсередньоїосвіти «Особиста гідність. Безпекажиття. Громадянськапозиція»;

проводитиінформаційнікампанії до 30 липня - Всесвітнього дня протидіїторгівлі людьми;18 жовтня - Європейського дня боротьби з торгівлею людьми; 2 грудня - Міжнародного дня за відміну рабства; 10 грудня -Міжнародного дня захисту прав людини;

розвиватиспівробітництвоізгромадськими та міжнароднимиорганізаціями і фондами;

налагодитиосвітню роботу із батьками та законнимипредставникамидітей з питаньпрофілактикиторгівлі людьми;

поширюватисередучасниківосвітньогопроцесуінформацію про діяльністьКол-центру МіністерствасоціальноїполітикиУкраїни з питаньпротидіїторгівлі людьми, запобігання та протидіїдомашньомунасильству, насильству за ознакоюстаті та насильствустосовнодітейза скороченимителефонними номерами: 1578 з питаньпротидіїторгівлі людьми;1588 з питаньзапобігання та протидіїдомашньомунасильству, насильству за ознакоюстаті та насильствустосовнодітей;Національноїбезкоштовної«гарячоїлінії»  з протидіїторгівлі людьми та консультуваннямігрантівПредставництваМіжнародноїорганізації з міграцій (МОМ) в Україні0 800 505 501 (безкоштовнозістаціонарних) 527(безкоштовно з мобільних) www.527.org.uaНаціональноїдитячої «гарячоїлінії» 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного) та Національної «гарячої» лінії з попередженнянасильства, торгівлі людьми та гендерноїдискримінації 0 800 500 335 або 116 123 (для дзвінків з мобільного) ГО «Ла Страда-Україна».

На офіційномусайтіДержавноїнаукової установи «Інститутмодернізаціїзмістуосвіти» створено електронний банк курсів (спецкурсів), яківпроваджуються у вищихнавчальних закладах та в системіпідвищеннякваліфікаціїпедагогічнихпрацівників (розділ «Діяльність. Захист прав людини»:  https://imzo.gov.ua/protidiya-torgivli-lyudmi/navchalni-programi/

 Профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки

Запобіганнявживаннядітьми та учнівськоюмолоддюнаркотичних та психотропнихречовинповинно займатиналежнемісце в організаціївиховногопроцесу закладу освіти.

Особливутривогувикликає те, щопорушуєтьсястаття 54 Закону України “Про освіту” у частинінедостатньоїдіяльностіпедагогічних та науково-педагогічнихпрацівниківзакладівосвітищодозапобіганнявживаннюздобувачамиосвітиалкогольнихнапоїв, наркотичнихзасобів та тютюновихвиробів.

Просимо в межах компетенції:

впроваджувати апробовані передовою міжнародною та вітчизняною практикою профілактичних стратегій формування життєвих навичок, розроблення нових і удосконалення чинних програм та методик розв’язання наркотичних і алкогольних проблем згідно з вимогами МОН до наукових, науково-методичних та освітніх видань;

забезпечуватипідтримкурозвиткусистемипозашкільноїосвіти;

формувати в дітей, учнівської та студентськоїмолодіжиттєвихнавичок, умінняпротистоятиризикам і загрозам, пов’язаним з наркотиками;

здійснювати комплекс профілактичнихзаходів, спрямованих на підвищення психолого-педагогічноїкомпетентностібатьків, формування у них свідомоговідповідальногоставлення до виконання обов’язків, пов’язанихзутриманням, вихованням та освітоюдітей;

впроваджувати в програмипідготовки та перепідготовкипедагогічнихпрацівниківсучасні методики профілактичноїроботи з подоланнянегативнихпроявівсереддітей, учнівської та студентськоїмолоді;

створювати методики ранньоговиявленнядітей, які належать до групризику через їхнезахищеність та іншічинники, щоможутьпризвестидопочаткувживаннянаркотиків (діти, батьки якихперебувають у трудовійеміграції за кордоном; дітиізсімей з проблемами залежності; діти, щоотрималипсихологічнітравмивнаслідокжорстокогоповодженняабо сексуального насильства, безпритульні), сприяннязахистуїх прав та недопущеннясоціальноговідторгненнятощо.

При цьомуінформуємо, щопостановоюКабінетуМіністрівУкраїнивід 10 липня 2019 року № 689 затверджено Порядок проведеннямоніторингунаркотичної та алкогольноїситуації в Україні.

Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/689-2019-%D0%BF#Text

Звертаємося до органів управління у сферіосвітитериторіальних громад Чернівецької області організувати виконання та надати в межах компетенціїІнституту післядипломної педагогічногї освіти Чернівецької областімоніторинговіпоказники, якімістятьінформацію про проведені у 2022/2023навчальномуроціпрофілактичні заходи, спрямовані на зниженнярівнявживанняпсихотропнихречовин, за формою згідно з додатком 7 зазначеної Постанови.

Інформаціюнадсилати на електронну адресу ulanapilat@gmail.comдо
01
 березня2023 року.

Депратментосвіти і науки зосереджуєувагу на виконанні органами та закладами освіти в межах компетенції Плану заходів з реалізаціїНаціональноїстратегіїреформуваннясистемиюстиціїщододітей на період до 2023 року, затвердженогорозпорядженнямКабінетуМіністрівУкраїнивід 27 листопада 2019 р. № 1335-р.Ресурс доступу за посиланням:

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-z-a1335r

Ситуаціящодокримінальнихправопорушень у дитячомусередовищіспонукає до проведеннячіткоївзаємодіївсіхзацікавленихорганів та служб на місцевомурівні.

Враховуючивикладене, Депратментвважає, щопрофілактикакримінальнихправопорушеньспонукає до формуванняправовоїкультуриучнів, виявлення та усунення причин і умов, щосприяютьучиненнюдітьмизлочинів, подоланнядевіантноїповедінки.

Рекомендуємо:

проаналізувати стан справ та посилитиіндивідуальнукорекційну роботу з дітьми, яківжескоюваликримінальніправопорушення, та дітьми, якімаютьознакиагресивноїповедінки;

провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками та законнимипредставникамидітей, схильних до протиправноїповедінки, сприяти в організаціїпозакласноїзайнятостіцієїкатегоріїдітей тощо.

Сприяння розвитку  учнівського  самоврядування

Депратмент освіти і науки зосереджує увагу на питаннях  щодо активізації суспільно-значущої діяльності  та розвитку учнівського самоврядування в закладах освіти.

Відповідно до статей 28 та 70 Закону України «Про освіту» в закладах освіти функціонують органи учнівського самоврядування, діяльність яких спрямована на створення сприятливих умов повноцінного становлення особистості, її успішної інтеграції у суспільне життя, залучення до участі дітей у державно-громадському управлінні закладом на принципах прозорості і відкритості.

Рекомендуємо формувати  пріоритети та стратегічні напрямки у роботі з дітьми та учнівською молоддю, підтримувати  соціально-активні програми, ініціативи та проєкти органів учнівського  самоврядування; удосконалювати  механізми урахування думки дитини під час вирішення питань, що стосуються її життя; забезпечувати ефективну взаємодію між громадськими організаціями та органами державної влади, органами місцевого самоврядування.

Сімейне виховання

Регулювання батьківської відповідальності за виховання є актуальним в сучасних умовах і ці питання унормовані в таких нормативно-правових актах України щодо прав, обов’язків та відповідальності батьків за виховання дітей:

Закон України «Про освіту», стаття 55. Права та обов’язкибатьківздобувачівосвіти;

Закон України «Про охоронудитинства», стаття 12. Права, обов’язки та відповідальністьбатьків за виховання та розвитокдитини;

Цивільний кодекс України, стаття 1179. Відшкодуванняшкоди, завданоїнеповнолітньою особою;

Кодекс України про адміністративніправопорушення, стаття 184. Невиконання батьками або особами, щоїхзамінюють, обов’язківщодовихованнядітей;

Кримінальний кодекс України, стаття 166. Злісненевиконанняобов’язків по догляду за дитиноюабо за особою, щодоякоївстановленаопікачипіклування;

Сімейний кодекс України, стаття 164. Підставипозбавленнябатьківських прав, тощо.

 Радимо використовувати під час організації виховної роботи з учасниками освітнього процесу матеріали, надіслані Міністерством освіти і науки України у 2022 році, зокрема:

 1.«Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році»від 02.08.2022 р.№18794-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-diyalnosti-psihologichnoyi-sluzhbi-u-sistemi-osviti-v-20222023-navchalnomu-roci

2.«Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України» від 22.06.2022 р. № 1/6885-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zapobigannya-ta-protidiyi-seksualnomu-nasilstvu-povyazanomu-zi-zbrojnoyu-agresiyeyu-rosijskoyi-federaciyi-na-teritoriyi-ukrayini

3.«Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою» від 14.06.2022 р. № 1/6355-22

 Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-rekomendaciyi-shodo-usunennya-rizikiv-torgivli-lyudmi-u-zvyazku-z-vijnoyu-v-ukrayini-ta-gumanitarnoyu-krizoyu

4.“Про деякіпитаннянаціонально-патріотичноговиховання в закладах освітиУкраїни” від 10.06.2022р. № 1/6267-22

Ресурс доступу:

https://imzo.gov.ua/2022/06/13/lyst-mon-vid-10-06-2022-1-6267-22-pro-deiaki-pytannia-natsional-no-patriotychnoho-vykhovannia-v-zakladakh-osvity-ukrainy/

 5. «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні» від 30.05.2022 № 1/5735-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zapobigannya-ta-protidiyu-domashnomu-nasilstvu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

6. «Про здійсненняпревентивнихзаходівсереддітей та молоді в умовахвоєнного стану в Україні» від 1305.2022 р. № 1/5119-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zdijsnennya-preventivnih-zahodiv-sered-ditej-ta-molodi-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

7. «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»від 29.03.2022 р. № 1/3737-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zabezpechennya-psihologichnogo-suprovodu-uchasnikiv-osvitnogo-procesu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

8.  «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії » від 25.03.2022 р. № 1/3663-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zapobigannya-torgivli-lyudmi-v-umovah-voyennoyi-agresiyi



 

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Квест "Я люблю Україну!"

«Будьмо знайомі» - вечір відпочинку у гуртожитку Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки