Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в закладі освіти на 2024-2025 н.р.

 


Національно-патріотичне виховання

Законом України "Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності"визначено, що метою державної політики у сфері утвердження українськоїнаціональноїтагромадянськоїідентичностієдосягненняєдностівукраїнськомусуспільствішляхомподоланнясуперечностейсоціокультурного, мовного, регіонального характеру на основі європейськоготаєвроатлантичногокурсу,забезпеченнядотриманняконституційнихгарантійправісвобод людини і громадянина.

ОсновнимизавданнямидержавноїполітикиусферіутвердженняукраїнськоїнаціональноїтагромадянськоїідентичностієформуванняугромадянУкраїни,утомучислідітейтамолоді,активноїгромадянськоїпозиції на основі поваги до прав людини, духовних цінностей українського народу, національної самобутності; оборонної свідомості та громадянськоїстійкості;патріотизму;повагидодержавнихсимволів,державноїмови,суспільно-державних(національних)цінностейУкраїни,розумінняїхважливостідлястановленнядержави;усуненнявпливудержави-агресора(держави-окупанта) в інформаційній, освітній, культурній сферах України;поширенняінформаціїпроветераніввійни,формуванняусуспільствітрадиційвшануванняпам’ятізагиблих(померлих)ветераніввійни;формуванняготовностігромадяндовиконанняконституційногообов’язкущодозахисту Незалежності та територіальної цілісності України.

URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20-Text

Патріотичне виховання здобувачів освіти стає пріоритетним напрямом внаціональнійсистеміосвіти.Актуальністьпатріотичноготадуховноговиховання юного покоління зумовлюються також і процесом формування в Україні громадянського суспільства,становлення єдиної нації.

Стратегієюнаціонально-патріотичноговиховання,затвердженоюУказомПрезидента України від 18 травня 2019 р. № 286, визначено основні складовінаціонально-патріотичноговиховання:громадсько-патріотичне,військово-патріотичнета духовно-моральне виховання.

Національно-патріотичне виховання є важливим засобом громадянської освіти. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9жовтня2020р.№1233-р схвалено Концепцію Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до2025 року

МетоюПрограмиєудосконаленнятарозвитокцілісноїзагальнодержавноїполітикинаціонально-патріотичноговихованняшляхомформування загальнолюдських цінностей, принципів любові і гордості за власну державу, її історію, мову, здобутки та досягнення у сфері культури,економіки,науки,спорту тощо.

Організаціяосвітньогопроцесузакладівосвітизнаціонально-патріотичного виховання передбачає виховання всесторонньо розвиненоїособистості,здатноїтворчомислити,активнотворитивдуховнійіматеріальнійсферах,самостійнойколективновиконуватисуспільноважливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані зборотьбоюукраїнського народузанезалежність.

Для досягнення за значеної мети рекомендуємо такі напрями роботи:

1.            Формування української національної ідентичності.

2.            Вивчення державної та етнічної території українського народу.

3.            Військово – патріотичне виховання.

З метою посилення національно-патріотичного виховання здобувачівосвітипропонуємопровестивідповіднітематичніпросвітницькізаходи(далі– заходи) у закладах освіти. Заходи передбачають увічнення пам’яті воїнів, загиблих захищаючи Батьківщину; формування розуміння кожнимгромадяниномсвоєїроліімісцявслужінніУкраїні,особистоївідповідальності за для виконання військового обов’язку в рядах ЗбройнихСил України; виховання гордості за Україну: формування глибокої пошаниі шанування символів, символіки і історичних святинь України.

АктуальнимизаходамиєУрокимужності,зустрічізучасникамиросійсько-Української війни, волонтерами, відвідуваннявійськовослужбовців, які отримали поранення та проходять реабілітацію умедичних закладах, написання листів у рамках Всеукраїнської акції «Листпораненому».

Пропонуємо у музеях при навчальних закладах створити постійнодіючістенди,щовідображаютьподіїзбройноїборотьбиУкраїнськогонародузатериторіальнуцілісністьнашоїкраїни,участьвипускниківзакладів освіти,односельціввантитерористичнійопераціїтаповномасштабній війні. При відзначенні національних свят та пам’ятнихдат, зокрема Дня захисника та захисниці України, Дня Гідності і Свободи,ДняЗбройнихСилУкраїни,ДняСоборностіУкраїни,ДняповномасштабноговторгненняросійськихвійськнатериторіюУкраїнитощо,пропонуєтьсяорганізовуватитапровестинауково-практичніконференції,семінари,круглістоли;військово-спортивнізмагання,фестивалі-конкурсипатріотичноїпісні,прозиіпоезії,творівобразотворчого мистецтва; відвідувати музеї бойової слави; вшановуватисучаснихгероїв-захисниківУкраїнитапам'ятьзагиблихзасвободу,єдністьта незалежність Українського народу. Пропонуємо провести конференціюна теми Україна – європейська держава, «Героїзм українців у творчостіукраїнських письменників» тощо. Пріоритетна роль в заходах надаєтьсяактивним методам, які базуються на демократичній взаємодії, спрямованінасамостійневідшуканняістиниісприяютьформуваннюсамокритичності,творчостітаініціативи.Такимиметодамиє:ситуаційно-рольовітаімітаційніігри,соціально-проєктнадіяльність,інтелектуальніаукціони,соціально-психологічнітренінги,проблемнісоціальнітаполітичніситуації,ситуації успіху, аналіз конфліктів і стилів поведінки, використання засобівкомунікації,демократичнийдіалог,колективнітворчісправи,використанняінформаційнихтехнологійтощо.Змістовимнаповненнямпроєктноїдіяльностіможутьстатиінформаційнийпроект«Україна–козацькийкрай»;Соціальнийпроєкт«Зробиіграшку–підтримайвоїна»;Творчийпроєкт«Я –українець! Я–патріот!»;Проєктмилосердя«РодинаіУкраїна»;Волонтерськийпроєкт«Волонтер і сучасність» тощо.

Заходимаютьбутиспрямованінаформуванняуздобувачівосвіти

почуттяпатріотизму,повагидоКонституціїізаконівУкраїни,соціальноїактивностітавідповідальності,готовностіумайбутньомудовиконанняобов'язківіззахистунезалежностітатериторіальноїцілісностідержави, усвідомлення  громадянського  обов’язку із  розвитку успішної країни тазабезпечення власного добробуту в ній, сповідування європейських цінностей.

Підчаспроведеннязаходіврекомендуємозалучатидообговореннязагальнихпитаньзпатріотичноговихованнямолодіветераніввійни,волонтерів,лідерівтаактивістівгромадськихорганізацій.

Метоюпроведеннязаходудляпідлітковоготаюнацькоговікуєвихованняудусіпатріотичногообов’язку,повагидовійськовоїслужбита чинногозаконодавствайзасаддемократичної,правовоїдержави, готовностідозахистуВітчизни.Заходиповинніматиспрямованістьнаформуванняоборонноїсвідомості,підвищеннясоціальноїактивностідляучастіугромадсько-політичномужиттікраїни,мотиваціїмолодідонабуттянеобхіднихкомпетентностей у сферібезпеки йоборони.

Варто наголосити на понятті територіальної цілісності держави, згідно зякимтериторіядержавиєнедоторканоювідпосяганьзбокуіншихдержав.

Доцільнимєвикористанняінтерактивнихтехнологій:переглядвідеоматеріалів, віртуальних екскурсій та виставок; організація створення серіїмотивувальних відеороликів, участь в акціях, флешмобах, конкурсах тощо. Цезробитьурокбільшцікавимтаефективним,допоможекращомусприйняттютазасвоєннюучнями новихзнань.

Рекомендуємовикористовуватиматеріали,щопідготовленіУкраїнськимінститутомнаціональноїпам’ятітакі як:

ІнформаційніматеріалидоДняпам’ятізахисниківУкраїни,якізагинуливборотьбізанезалежність,суверенітетітериторіальнуцілісністьУкраїни(uinp.gov.ua);

Матеріалиосвітньогопроєкту«Діалогипровійну»,щоміститьтривідеорозмовиучениціізветеранамисучасноїросійсько-українськоївійнинатеми:«Щотакевійна?»,«ЧомуРосіяпрагнезахопитиУкраїну?»та«Щотакесучаснаросійсько-українськавійна?»запокликанням:

https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/vchytelyam/videolekciyi/osvitniy-proyekt-dialogy-pro-viynu;

підбіркароликів«РеволюціяГідності.Сучаснавійна»:

Документальнийфільм«Вогнехреща»-YouTube;

серіякороткометражнихдокументальнихфільмів«Жінки,які

загинулизаУкраїну», цикл «Нескорені»;

матеріали рубрики «Повномасштабне вторгнення Росії в Україну:історичнийконтекст»запосиланням:Російсько-українськавійна(uinp.gov.ua).Радимо висвітлювати проведені заходи на інтернет-ресурсах: офіційнихсайтах закладів освіти, в соціальних мережах тощо. Відповідне інформаційнезабезпеченнясприятимепосиленнюнаціонально-патріотичноговихованняздобувачівосвіти,приверненнюувагиміжнародноїспільнотидоподійвУкраїні, популяризації історії українського народу та української національноїкультури.

У важкі для всієї України часи, через військове вторгнення Росії,здобувачіосвітиможутьбутикориснимизалучившисьдоблагодійноїдіяльностітаволонтерства.

Волонтерствомаєбагатонапрямів,ікоженучень,хтовідчуваєпотребудопомагати,можеобратицікавуабоблизькуйомусферудіяльності.

Онлайн-волонтерство,абое-волонтерство.Цядіяльністьреалізуєтьсявільно і свідомо на користь інших людей із єдиною умовою - вона маєреалізуватисязадопомогоюінтернету.Наприклад,адміністративнізавдання (модерація, координація), збирання пожертв, креативні завдання(створеннявебсторінок,дизайн,редагування),реклама,інформаційнерозповсюдження, долучення до українського кібервійська: приєднання дочатботівуTelegram,задопомогоюякихможнаблокуватиканалирозповсюдження дезінформації, розвінчувати міфи та фейки; віртуальнепартизанство-надсиланняскаргнапрокремлівськихагітаторівдоадміністраторівсоцмережі чатів.

Доброчинна діяльність формує в учнів почуття відповідальності задорученусправуйтихлюдей,якіпотребуютьдопомогитапідтримки,надаєзначущості їхній участі, допомагає на конкретних справах переконатися увласнійспроможностірозв’язуватипроблемисвоєїгромадитазгуртовуватинебайдужихгромадянігромадянокнавколоїхрозв’язання,знаходитиефективнепартнерство.

Виховна ефективність праці зростає за умови, коли учні самі є їїорганізаторами, а не лише виконавцями. Тому педагогам варто залучатишколярів до пошуків об'єктів праці, її планування та організації колективуна її виконання. Це сприяє зацікавленості учнів у своєчасності та якостівиконання трудових завдань; формуванню ініціативності, самостійності івідповідальності.

Виховна цінність суспільно корисної праці в тому, що школярі вчатьсябезкорисливоробитидобрісправи,усвідомлюютьнеобхідністьпоєднаннясуспільнихта особистих інтересів.

 

 

Вихованняздоровогоспособужиття.

Питання безпеки закладів освіти та забезпечення рівних, належних ібезпечнихумовздобуттяосвітитаорганізаціїбезпечногоосвітньогосередовищаєособливоактуальнимузв’язкузвійськовоюагресієюРосійськоїФедераціїпроти України.

Зметоюствореннярівних,належнихібезпечнихумовздобуттяосвіти,організаціїбезпечногоосвітньогосередовища,зокремавумовахвійськовоїагресіїРосійськоїФедераціїпротиУкраїни07квітня2023рокуназасіданніурядуухваленоКонцепцію          безпеки          закладівосвіти(розпорядженняКабінетуМіністрівУкраїнивід7квітня2023р.№301-р.URL:https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301

РеалізаціяКонцепціїпідвищитьефективністьпревентивнихзаходівщодо запобігання та попередження вчиненню правопорушень в освітньомусередовищі та створить безпечні умови навчання та викладання, комфортнуміжособистіснувзаємодію,щосприятимеемоційномублагополуччюучасниківосвітньогопроцесу,відсутностібудь-якихпроявівнасильства,забезпечивши при цьому достатньо можливостей для їх запобігання, а такождотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальноїбезпекикожного учасника освітнього процесу.

З метою забезпечення додержання конституційних прав та свободдитини,гарантійзохоронидитинства,реалізаціїправдітейнаосвіту,безпечнедляжиттяіздоров’яосвітнєсередовище,збереженнятазміцненняздоров’япідростаючогопоколінняУказомПрезидентаУкраїнивід25травня2020року№195схваленаНаціональнастратегіярозбудовибезпечногоіздоровогоосвітньогосередовищауновійукраїнськійшколі.

URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.

Сьогоднідитинаперебуваєвстресовомустанітомупотребуєнапсихологічнудопомогу.Державноюнауковоюустановою«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»заініціативипершоїледіУкраїниОлениЗеленської в рамках Національної програми з охорони психічного здоров’ятапсихосоціальноїпідтримкирозробленокурспідвищеннякваліфікації«Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час тапіслязавершення воєнних дій».

ВідповіднодоЗаконуУкраїни«Провнесеннязміндостатті51Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підвищеннякваліфікаціїпедагогічнихпрацівниківупитаннінаданняпсихологічноїпідтримки учасникам освітнього процесу» прийнято зміни до статті 51,якими в обов’язковому щорічному підвищенні кваліфікації педагогічнихпрацівниківшляхомперерозподілукількостігодин,передбаченихдляцього, виділено не менше 10 % загальної кількості годин на вдосконаленнязнань,вміньіпрактичнихнавичокупитаннінаданняпсихологічноїпідтримкиучасниківосвітньогопроцесу.Прийняттявідповіднихзмінзумовленотим,щоповномасштабнавійнаросійськоїфедераціїпротиУкраїникритичновпливаєнастанпсихологічногоздоров’яучасниківосвітньогопроцесу та безпосереднюорганізацію навчання.

Курспідвищеннякваліфікації«Першапсихологічнадопомогаучасникамосвітньогопроцесупідчастапіслязавершеннявоєннихдій»створено за моделлю змішаного навчання (blended learning), який включає: 10мультимедійнихуроківуміжнародномуформатіSCORM.Додатковіматеріали та практичні тренінги допоможуть підвищити професійний рівеньпедагогічнихпрацівниківзакладівосвітитаопануватисучаснітехнологіїпершої    психологічної    допомоги    за    методичними      посібникамиSave the Children,атакожознайомитизрекомендаціямищодоперенаправленняМіжнародногоПостійногоКомітету(IASC).

Курс  затверджений   Вченою   радою   Державної   науковоїустанови «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 5 від 29.06.2022)таотримавсхвальнийвідгукВсесвітньоїорганізаціїохорониздоров’я(ВООЗ),якийвжеуспішно завершили 31 881 особа.

Взяти  участь   у   зазначеному   курсі   можна   за   покликанням:

http://surl.li/esrpf

ТакожумежахВсеукраїнськоїпрограмиментальногоздоров’яДержавноюнауковоюустановою«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розроблено спецкурс підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми навчання «Важливі навички у періоди стресу», на основіметодики Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), який схваленорішенням Вченої ради Державної наукової установи «Інститут модернізаціїзмістуосвіти»(протокол№2 від01.03.2023).Взяти участь у спецкурсі можна запокликанням:https://hromada.academy/courses/praktichni-navichki-podolannya-stresu

Разомзтим,рекомендуємовикладачампідчасурокувпроваджуватипсихологічніхвилинки,якідопоможутьздобувачуосвітивпоратисязістресомта його наслідками, емоційно налаштувати на урок, на плідну роботу, завдяки

чомустворюватиметьсясприятливаатмосфера,якадастьзмогудітямрозслабитися,знятиемоційненапруження,відновитипочуттябезпекитапсихоемоційногокомфорту,щоєприродниммеханізмомстабілізації.Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушнійнагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, атакож дасть змогу краще зрозуміти свої почуття. Учитель має сам визначити,колиі уякий часпровестипсихологічнухвилинку.

Зазначеніактивностіскладаютьсязі108коротких,алеефективнихвідеотренінгів. Усі техніки, які демонструються у цьому спецкурсі, містятьсяу навчально-методичному посібнику «Психологічна хвилинка», який отримавгриф«Схваленодлявикористанняуосвітньомупроцесі»(рішеннямекспертної комісії з психології та педагогіки від 01.03.2023 протокол №1) тарозміщеноза

покликанням:https://www.youtube.com/playlist?list=PL4lmqF0LvYNEJk3uHhO9f7M8O6k7xH4Rb.

ЗазначенівищекурсизпсихосоціальноїдопомогирозробленізапідтримкиАсоціаціїінноваційноїтацифровоїосвіти,якаєпровідноюгромадською організацією України у сфері освіти, у рамках всеукраїнськогопроєкту«Екосистемапсихологічноїдопомогиусферіосвіти»www.mentalhelp.in.ua.

Крімтого,фахівцямиДержавної наукової установи«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розробленотарозміщенонасайтіспецкурспідвищеннякваліфікаціїдляслухачів(освітян)очно-дистанційноїформинавчання«Психосоціальнапідтримкаучасниківосвітньогопроцесу»:

https://drive.google.com/file/d/1s9Wyzwq1WErmTcMjOF2Eh0d_H5CLPuZc/view.

Однимізважливихпріоритетівудіяльностізакладівосвітиєзабезпеченнябезпекиучасниківосвітньогопроцесу,якінасьогодністраждаютьвідросійськоївоєнноїагресії.Новареальністьдиктуєновіправила життя. Одне з найважливіших завдань – оволодіння необхіднимизнаннями,потрібнимидляподальшоїбезпечноїжиттєдіяльності.Учнімають знати правилам безпеки, які допоможуть зберегти життя. Зокрема,якізаборонитаобмеженнядіютьпідчасвоєнногостану;щотаке«тривожнаваліза», як її зібрати, що туди покласти; як діяти під час повітряних тривог(що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо); якповодитисяпідчасобстрілів;якнадаватипершудомедичнудопомогу.

Державною службою України з надзвичайних ситуацій розробленоправилаповедінкиуразівиявленнявибухонебезпечнихпредметів«Загрозитанебезпекивідвибухонебезпечнихпредметів».Вбачаємозадоцільнепроведенняізучасникамиосвітньогопроцесупросвітницькихзаходівщодопитаньмінноїнебезпекиівибухонебезпечнихпредметів.

URL:ПрезентаціяPowerPoint(dsns.gov.ua)

Формуваннятазастосуванняучнямикомпетентностей,необхіднихдляздоровоготабезпечногожиття,сприятимедосягненнюглобальнихцілейсталогорозвитку,проголошенихООН(резолюціяГенеральноїАсамблеїООНвід25вересня2015року№70/1)іпідтриманихУкраїноювідповіднодоУказуПрезидентаУкраїнивід30.09.2019№722«ПроЦілісталогорозвиткуУкраїнинаперіоддо2030року».

URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

 

Подоланнянегативнихявищ(булінг,домашнєнасильство,кримінальніправопорушення).

Булінг(цькування)єоднієюізпоширенихформнасильстваудитячому середовищі. Особливої уваги потребують проблеми запобіганнянасильстватажорстокогоповодженняздітьмивсучасномусуспільстві,якізумовленінетількизбільшеннямфактівпсихічного,фізичного,сексуальногонасилля,аінебажаннямсоціумувідкриторозглядатицепитання.

Частина 1 статті 16 «Конвенції про права дитини» передбачає, щожоднадитинанеможебутиоб'єктомсвавільногоабонезаконноговтручаннявздійсненняїїправанаособистеісімейнежиття,недоторканністьжитла,таємницюкореспонденціїабонезаконногопосяганнянаїїчесть                                                                 ігідність.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text

Праводітейназахиствідусіхформнасильствагарантуєтьсястаттями 28 і 52 Конституції України, відповідно до яких ніхто не можебути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському, або такому, щопринижуєйогогідність,поводженнючипокаранню.

Статтею10ЗаконуУкраїни«Проохоронудитинства»встановлено,щокожнійдитинігарантуєтьсяправонасвободу,особистунедоторканістьтазахист гідності.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчихактів України щодо протидії мобінгу (цькуванню)» від 16.11.2022 №2759-IXпередбачено,щокерівникзакладуосвітивмежахнаданихйомуповноважень забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітньогосередовища,вільноговіднасильстватамобінгу(цькування).URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2759-20- Text

Нагадуємо,щонаказомМіністерстваосвітиінаукиУкраїнивід

28.12.19№1646,зареєстрованоговМіністерствіюстиціїУкраїни03лютого2020 за № 11/34394, затверджено Порядок реагування на випадки булінгу(цькування)таПорядокзастосуваннязаходіввиховноговпливу.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20- Text

У разі, якщо права дитини порушені органами державної влади чиорганамимісцевогосамоврядування,необхіднозвернутисядоУповноваженого Верховної Ради України з прав людини на гарячулінію:0800-50-17-20 або електронну пошту:hotline@ombudsman.gov.ua.Виховна робота має бути спрямована на формування ціннісногоставленняісудженняушколярів,вміннявибудовуватидоброзичливійтолерантністосункиз учасникамиосвітньогопроцесу.

ЗакономУкраїни«Про  освіту»термін  «булінг»  визначено як

«моральнеабофізичненасильство,агресіявбудь-якійформіабобудь-якііншідії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїмінтересам,щомаютьознакисвідомогожорстокогоставлення».Вартозазначити,що найчастішедо булінгу вдаютьсявзакладахосвіти.

Відповідальністьзабулінгпередбаченастаттею1734КодексуУкраїнипроадміністративніправопорушення,якаприцьомузастосовуєтьсянетількизавчинення,алейзаприховуваннявипадківбулінгу.

Звійноюпроблемабулінгунелишеневикорінилася,аонлайн-цькування в закладах освіти набуває нових форм і проявів, зокрема, булінгіззастосуваннямзасобівелектроннихкомунікацій.Тривожнатенденціяпроявуповедінковоїагресіїтадійзцькуванняучасниківосвітньогопроцесуу процесі онлайн -навчання, їх усвідомленого наміру на заподіяння шкодипсихічному або фізичному здоров’ю потерпілого, незважаючи на викликивоєнногочасу ізміну чинників безпековоїситуації вкраїні.

«Кібербулінг»чи«онлайн-булінг»стосуєтьсявипадківвчиненняцькуваннявосвітньомусередовищісамевІнтернет-просторізвикористанняммобільнихтелефонів,комп'ютерноїтехніки,іншихпристроївізасобів,черезякіздійснюєтьсядоступдоелектроннихкомунікаційнихмереж.

Зметоюпрофілактикибулінгу(цькування)такібербулінгуузакладахосвітирекомендуємопроводитипросвітницькуроботузбатькамитазаконнимипредставникамиздобувачівосвітизпитаньпрофілактикинасильства,булінгу,формуваннятолерантноїповедінкитавирішенняконфліктних ситуацій мирним шляхом.

ЗданоїпроблематикинаофіційнихсайтахМіністерстваосвітиінаукиУкраїни (Корисні посилання щодо теми антибулінгу | Міністерство освіти інаукиУкраїни(mon.gov.ua)

таДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізації змісту освіти» (Корисні посилання – Інститут модернізаціїзмістуосвіти(imzo.gov.ua))розміщенаспеціальнарубрика:«Корисніпосиланнящодо теми антибулінгу».

 

Домашнєнасильствопідчасвійни–цепоширенеявище,якестаєщебільшнебезпечним,ніжумирнийчас.Поприповномасштабнувійну,розпочату РФ на території України, проблема домашнього насильства нестає менш важливою. Війна, як і будь-яка екстремальна ситуація, лишезагострює проблеми людей, які були й до цього. Зокрема, це стосуєтьсянасильствавсім’ях.Низькийрівеньдоходів,безробіття,втратамісцяпроживання – все це призводить до непорозумінь та негараздів у сім’ї таможепереростати у насилля.

                   З метою забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків,запобігання та протидія будь-якій дискримінації у сфері освіти, для всіхучасниць/учасниківосвітньогопроцесу,навсіхрівняхосвітишляхомзапровадженнязмінуструктурно-організаційномутазмістовно-процесуальному аспекті розпорядженням КМУ № 1163-р від 20.12.2022рокусхваленоСтратегіювпровадженнягендерноїрівностіусферіосвітидо2030 року та затверджено Операційний план заходів на 2022-2024 роки з їїреалізації.    

URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text

Домашньогонасильстваможнауникнути,якщожертванебудемовчати. Рекомендуємо розмістити на сайтах закладів освіти та донести вдоступнийспосібдоучасниківосвітньогопроцесуінформаціюпроте,кудизвертатисяу випадкахдомашнього насильства:

доНаціональноїполіціїзаномером102таповідомитипрофактнасильства;

наУрядовийконтактнийцентр15-47,децілодобовонадаютьсяінформаційні, психологічні та юридичні консультації чоловікам та жінкам,які постраждали від домашнього насильства, насильства за ознакою статі,насильствастосовнодітей,абозпитаньзагрозивчиненнятакогонасильствата психологічної допомоги потерпілим від домашнього насильства жінкам,чоловікам, дітям;

донаціональної«гарячоїлінії»зпитаньзапобіганнядомашньогонасильства, торгівлею людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335або116-123 (короткий номер з мобільного).

Нагадуємо, що держава гарантує кожному громадянину право наотримання безоплатної правової допомоги за номером Єдиного контакт-центру0800213103(цілодобовотабезкоштовноумежахУкраїнизістаціонарнихта мобільних телефонів).

Важливо: діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката(складаннязаяв, представництво всуді).

Заправовоюконсультацієютакожможназвернутися,написавшиповідомлення у месенджер Facebook -сторінкисистеми БПД, у публічнийчат Telegram-чат «Правова допомога протидії насильству», де постраждалівіддомашньогонасильстватасвідкиможутьотриматиконсультаціююристів щодо захисту своїх прав; у приватний чат системи БПД у TelegramабоViber,атакожчерезмобільнийзастосунок«Безоплатнаправовадопомога».

Зметоюзабезпеченнякомплексногоінтегрованогопідходудопротидіїдомашньомунасильствутасприянняреалізаціїправосіб,постраждалихвіддомашньогонасильства,шляхомпроведенняпревентивнихзаходів,ефективногореагуваннянафактидомашньогонасильстванаказомМіністерстваосвітиінаукивід02.10.2018№1047затвердженоМетодичнірекомендаціїщодовиявлення,реагуванняна випадкидомашньогонасильстваівзаємодіїпедагогічнихпрацівниківізіншимиорганамитаслужбами.URL:https://imzo.gov.ua/2018/10/03/nakaz-mon-vid-02-10-2018-1047-pro-zatverdzhennia-metodychnykh-rekomendatsiy-shchodo-vyiavlennia-reahuvannia-na-vypadky-domashn-oho-nasyl-stva-i-vzaiemodii-pedahohichnykh-pratsivnykiv-iz-inshymy-orhana/.

Пропонуємопедагогічнимпрацівникамскористатисяматеріаламизпитаньзапобіганнятапротидіїдомашньомунасильству,якийрозміщенийнаофіційномусайті            ДНУ   «Інститут модернізації змісту            освіти».URL:https://drive.google.com/file/d/1kdBNPKwOfNWwoLNJ5RaJIvfro7oazdUw/view

 

Запобігання та профілактика кримінальних правопорушень.

Підчасвійни,колиусікатегоріїнаселеннядержавизазнаютьнегативноговпливувоєннихдій,великоюнебезпекоюєпотрапляннянеповнолітніхумаргінальнесередовище,усередовищесхильнедодевіантноїповедінки. Нестійка психіка дитини не завжди зможе відрізнити піклування від насильства, наприклад, сексуального чи психологічного. Важливим є не лише попередження правопорушень неповнолітніми особами, а й дотриманняїхніхправіможливістьмаксимальнобезпечнорозвиватисяусуспільстві,недопущення зростання рівня злочинності серед неповнолітніх під час війни іобліктих,хтопотрапивпіднегативнийвпливосібзнеправомірноюповедінкоюнатериторіях де ведуться бойові дії.

Сьогодні стан і тенденції злочинності неповнолітніх свідчать про нагальнупотребуорганізаціїконсолідованихіцілеспрямованихдійсуспільстватадержави щодо попередження такої злочинності, запобігання її розвитку тазростанню. Має бути сформовано чітку взаємодію всіх зацікавлених органів іслужбнамісцевомурівні.Педагогамипотрібновеститіснуспівпрацюзпредставникамиорганівювенальноїпревенції,волонтерами,центрамипроживання тимчасово переміщених осіб для виявлення дітей, схильних донеправомірноїповедінки,аботаких,щопотребуютьособливоїсоціально-психологічної адаптації. Важливою є суспільна солідарність і взаємодія усіх громадян.

Вартопроаналізуватистансправтапосилитиіндивідуальнукорекційнуроботуздітьми,яківжескоюваликримінальніправопорушення,тадітьми,якімаютьознакиагресивноїповедінки;проводити інформаційно-просвітницьку роботу з батьками та законними представниками дітей,схильних до протиправної поведінки.

 

Нагадуємо, що листом Міністерства освіти і науки України «Проздійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнногостану в Україні» від 13.05.22 року № 1/5119-22 зосереджено увагу на тому,щооднимізважливихпріоритетіввдіяльностізакладівосвітиєпрофілактикашкідливихзвичоктапротиправноїповедінкиздобувачівосвіти.

URL: Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні | Міністерство освіти і науки України(mon.gov.ua)

 

На сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти розміщений перелік програм, а саме: профілактичних та/або корекційних програм для дітей у контакті із законом; навчальних програм для спеціалістів в галузі профілактики правопорушень серед дітей та роботи з дітьми у контакті іззаконом.URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/korysni-posylannya/

Пропонуємоперелікнавчальнихпрограм,підручниківтанавчально-методичнихпосібниківзосновпсихологіїтасоціальноїпедагогіки,якібулисхваленідлявикористаннякомісієюзпсихологіїтапедагогікиНауково-методичноїрадиМОНУкраїни.URL:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi-pidruchniki-ta-navchalno-metodichni-posibniki-rekomendovani-mon

Також пропонуємо перелік просвітницько-профілактичних програм:освітняпрограма«Вирішенняконфліктівмирнимшляхом.Базовінавичкимедіації»,профілактичнапрограма«Школаіполіція»,інформаційно-освітня  протиалкогольна  програма  «Сімейна  розмова»,«Програма 15» профілактика ВІЛ-інфекції та підтримка психосоціальногоздоров’явУкраїні,просвітницько-профілактичнапрограма«Сприянняпросвітницькійроботі«рівний-рівному»середмолодіУкраїнищодоздоровогоспособужиття»,програма«Розвитокстресостійкості»запрограмою «Безпечний простір», програма «Навчи дитину захищатись»:інтерактивнібесіди«КікотаРука»,навчальнапрограма«Дорослішайназдоров’я»,програмапрофілактикиконфліктівтаправопорушеньсередучнівської молоді «Будуємо майбутнє разом», програма виховної роботи з учнями щодо питань протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадська позиція» тощо.

НасайтіДНУ«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розміщеноПерелікпрограмщодозапобіганняправопорушеннямсереддітейзапосиланнями:URL:https://docs.google.com/document/d/1jjQzAxFTFXdzVBaYu5OxcpqMz9gxhmtz_IsEJDisfnM/edithttps://docs.google.com/document/d/1zi31pjwMLqRSjoXpe5vFCkPdl8Sqsf2JbSYeOITyfgk/edit, який постійно оновлюється та доповнюється.

Підчасвійнипершочерговебажання-полегшитистражданнялюдей.Інтересидовкіллявідходятьнадругийплан.Протевійнасильновпливаєнаприродніресурси,у тому числі й тварин. Непоправні втрати від війни вимірюються не тільки людськими життями, але й життями тварин. Нажаль, необізнаність здобувачів освіти щодо правил поведінки з тваринами(як домашніми, так і безпритульними) також призводить до негативних наслідків (знущання над тваринами, зараження небезпечними хворобами,травмування та каліцтво дітей).

Відповідно до статті 6 Закону України «Про захист тварин віджорстокогоповодження»iратифікованоївУкраїніЄвропейськоїконвенціїпрозахистдомашніхтваринтазметоюпокращенняпсихологічногостанудітейпідчасвійни,зняттяемоційноїнапруги,виховання гуманного ставлення до тварин пропонуємо проведення різнихвидіввиховноїроботиузакладахосвітинатему«Гуманнетавідповідальнеставленнядотварини»:урокдоброти,конкурси, акції, флешмоби тощо.

Проведенняосвітньо-виховнихзаходівприсвяченихтваринамєактуальнимитапотрібнимивнашчас.Такізаходиєнелишеантистресовими для школярів, але й дарують відчуття єдності у площині добра, ознайомлюють учнів із сучасними підходами догляду за домашнімитваринами,гуманнимиметодамирозв’язанняпроблемибезпритульнихтваринтавиховуютьоднізголовнихлюдськихякостей–добро,відповідальність, гуманність та альтруїзм. Саме ті якості, яві відрізняютьцивілізованесуспільствовідсуспільстваневігластватадикунства.

Пропонуєморозробленітаапробованіблагодійноюорганізацією

«Благодійний фонд «Щаслива лапа» («Happy paw») тематичні методичніматеріали(конспективиховнихзанять,вікторини,квести,онлайнігри,пізнавальнівідеоматеріали,аудіоказки)викладеніувільномудоступі.Зокрема, методичний посібник «Гуманне та відповідальне ставлення дотварин» схвалений для використання у закладах загальної середньої освітиНауково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівськоїмолодіНауково-методичноїрадизпитаньосвітиМіністерстваосвітиінаукиУкраїни(листДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»МіністерстваосвітиінаукиУкраїни№22.1/12-Г-454від02липня2018року).URL:Методичніматеріали|HappyPaw

Злагодженатаспільнапропедевтичнароботанавчальнихзакладів,службусправахдітей,департаментівосвітитанауки,правоохоронних органів, центрів соціальних служб для сім’ї, дітей тамолодіщодопопередженняправопорушеньтазлочинів,готовністьприйтинадопомогудитині,підліткуєзапорукоюзбереженняморальногоздоров’я нашого суспільства.

 

Вивченнятапопуляризаціїкращихпедагогічнихпрактик.

ЗметоювивченнятапопуляризаціїкращогопедагогічногодосвідунаофіційномусайтіДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»створенобанкданихдосвідувиховноїроботи,якийпостійнооновлюється.РадимозакладамосвітиУкраїнипідчаспроведеннявиховнихзаходіввикористовуватипредставленіматеріали:

https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi-roboti/.

 

Нормативно-правова база з питань виховної роботи,

Яка знаходиться на офіційному сайті Інституту модернізації змістуо світи URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/normativna-baza-pozashkilnoyi-osviti-ta-vihovnoyi-roboti/;

 

Перелік рукописів, які схвалені для використання у закладах загальної середньої освіти науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і наукиУкраїни.

URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/;

 

 

Під час підготовки до нового 2024/2025 навчального року рекомендуємо використовувати такі документи:

1. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 року № 632-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2024 рік»

2. Лист МОН України від 13.05.2022 №1/15119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні».

3. Лист МОН №1/13007-24 від 22.07.2024 «Про методичні рекомендації щодо соціалізації та інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах»

4. Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 03-1870/162-2 від 14.06.2022 року «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»

5. Постанова КМУ №782 від 28.07.2023 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні»

6. Розпорядження КМУ від 07.04.2023 № 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти».

Відзначення пам’ятних та ювілейних дат

У планах роботи закладів освіти необхідно передбачити проведення тематичних годин спілкування, зустрічей, бесід, лекцій,семінарів,тематичнихвиставок,засіданькруглихстолів,науково-практичнихконференцій, літературнихвечорів,поетичнихгодинтощощодовідзначенняважливихпам’ятнихтаювілейнихдат2024/2025 навчального року.

 

Вересень2024

1         Вересня – День знань;

2         Вересня – День закінчення Другої світової війни;

3         вересня - 65 років від дня народження Мирослава Івановича Дочинця (1959), українського прозаїка, видавця, журналіста

9 вересня - 255 років від дня народження Івана Петровича

10 вересня - Котляревського (1769-1838), українського поета, драматурга, перекладача, просвітителя

10 вересня – День пам’яті жертв фашизму;

11 вересня 160 років від дня народження Павла Арсеновича Грабовського (1864-1902), українського поета,публіциста, перекладача;

11 вересня - 130 років від дня народження Олександра Петровича Довженка (1894-1956), українського прозаїка,кінорежисера;

17 вересня - 160 років від дня народження Михайла Михайловича Коцюбинського (1864-1913), українського прозаїка,громадського діяча;

20 вересня - 95 років від дня народження Івана Олексійовича Світличного (1929-1992), українського поета,літературознавця;

20 вересня - 60 років від дня народження Сергія Вікторовича Дзюби (1964), українського поета, прозаїка, публіциста,драматурга, перекладача, критика;

22вересня–ДеньпартизанськоїславиУкраїни;

28 вересня - 95 років від дня народження Дмитра Васильовича Павличка (1929-2023), українського поета, перекладача,літературного критика;

29 вересня - 105 років від дня народження Івана Євтихійовича;

29вересня–Деньпам’ятітрагедіїБабиногоЯру.

 

Жовтень 2024

1жовтня– День захисників і захисниць України;

5 жовтня - 115 років від дня народження Богдана-Ігора Антонича

(1909-1937), українського прозаїка, поета, перекладача,літературознавця;

10 жовтня - 135 років від дня народження Михайла Панасовича Драй-Хмари (1889-1939), українського поета,літературознавця, перекладача доби Розстріляного Відродження;

10 жовтня - 130 років від дня народження Віктора Домонтовича(Віктора Платоновича Петрова) (1894-1969),українського прозаїка, літературознавця, антрополога,історика;

12жовтня -  75 років від дня народження Лесі Яківни Пилип’юк (Олександри Диркавець) (1949), української поетеси;

12жовтня -  90 років від дня народження Юрія Миколайовича Щербака (1934), українського прозаїка, публіциста;

15 жовтня - 95 років від дня народження Милорада Павича(1929-2009), сербського поета, прозаїка, перекладача;

16жовтня - 170 років від дня народження Оскара Уайльда (Оскара Фінгала О’Флаерті Уїлса) (1854-1900), англійського прозаїка, поета, драматурга;

18жовтня–УкраїнаувійшладоРадиЄвропи;

25 жовтня - 95 років від дня народження Петра Федоровича Сингаївського (1929-1995), українського поета,прозаїка, перекладача;

25 жовтня - 85 років від дня народження Василя Тимофійовича Скуратівського (1939-2005), українського прозаїка,народознавця, видавця;

28жовтня–ДеньвизволенняУкраїнивідфашистськихзагарбників;

29 жовтня- 75 років від дня народження Георгія Георгійовича Почепцова (1949), українського прозаїка, журналіста.

 

Листопад2024

8 листопада - 90 років від дня народження Богдана Радиша-Маринюка (1949), українського прозаїка;

8 листопада - 70 років від дня народження Наталки Геннадіївни Білоцерківець (1954), української поетеси,перекладачки;

13 листопада - 135 років від дня народження Остапа Вишні(Павла Михайловича Губенка) (1889-1956), українського прозаїка, гумориста, сатирика;

15 листопада - 50 років від дня народження Євгенії Геннадіївни

Гапчинської (1974) української художниці-ілюстраторки, живописця;

25листопада–Деньпам’ятіжертвголодомору;

26 листопада - 115 років від дня народження Ежена Йонеско(1909-1994), румунського та французького прозаїка,драматурга;

29 листопада - 125 років від дня народження Григорія Михайловича Косинки (Стрільця) (1899-1934), українського прозаїка,перекладача доби Розстріляного Відродження;

30 листопада - 75 років від дня народження Ярослава Михайловича Стельмаха (1949-2001), українського драматурга,прозаїка;

30 листопада - 50 років від дня народження Галини ГригорівниКрук (1974), української поетеси, перекладачки,літературознавця;

30 листопада  - 150 років від дня народження Люсі Мод Монтгомері(1874-1942), канадського прозаїка, фотографа,журналістки.

 

Грудень2024

9грудня–Міжнароднийдень пам’яті жертв злочинів геноциду,вшанування їхньої людської гідності і попередження цих злочинів;

14грудня–день вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

19 грудня–105 років від дня народження Миколи Олексійовича Лукаша (1919-1988), українського перекладача,мовознавця;

19 грудня–65 років від дня народження Марії Василівни Матіос (1959), українського прозаїка, публіциста, поетеси;

27 грудня–95 років від дня народження Валентина Дмитровича Чернухи (1929-1981), українського художника-ілюстратора;

31 грудня–75 років від дня народження Любові Василівни Голоти(1949), української поетеси, публіциста, прозаїка.

 

Січень 2025

1 січня - 130 років із дня народження Гната Западнюка (1895-1979), автора стрілецьких пісень, воїна Армії УНР, вченого, ветеринара, ректора Львівського сільськогосподарського інституту, борця за незалежність України у XX столітті;

4         січня - 100 років із дня народження Осипа Зінкевича (1925-2017), літературознавця, видавця, редактора, громадського та культурного діяча, засновника видавництва "Смолоскип";

8 січня - 90 років із дня народження Василя Симоненка (1935-1963), письменника, журналіста;

9 січня - 150 років із дня народження Никанора Онацького (1875-1937), художника, поета, мистецтвознавця, історика, археолога, етнографа, педагога, музейного діяча, репресованого;

9 січня - 150 років із дня народження Степана Томашівського (1875-1930), філософа, історика, публіциста, громадського та політичного діяча;

10 січня - 150 років із дня народження Костянтина Здобудь-Волі (справжнє прізвище - Блоха) (1875-1923), військового та громадського діяча, полковника Армії УНР, повстанського отамана, борця за незалежність України у XX столітті;

20січня–ДеньвшануваннязахисниківДонецькогоаеропортувУкраїні;

21 січня - 180 років із дня народження Олени Косач (1845-1927), письменниці, громадської діячки;

22січня– День Соборності (деньЗлуки);

29січня–Деньпам’ятіГероївКрут;

30 січня - 120 років із дня народження Оксани Мешко (1905-1991) правозахисниці, дисидентки, політв’язня радянського режиму, співзасновниці та учасниці Української Гельсінської групи, борця за незалежність України у XX столітті.

 

Лютий2025

2 лютого - 180 років із дня народження Івана Пулюя (1845-1918), фізика, електротехніка, винахідника, педагога, перекладача, громадського діяча;

10 лютого - 130 років із дня народження Василя Вишиваного (справжні ім’я та прізвище - Вільгельм Франц фон Габсбург-Лотрінґен) (1895-1948), військового та політичного діяча, полковника Легіону Українських Січових Стрільців та Армії УНР, дипломата, поета, репресованого, борця за незалежність України у XX столітті;

12лютого–ДеньЧервоноїРуки(відзначаєтьсянарівніООНз2002рокуякдень пам'яті дітей-солдатів, яких втягують в участь у війнах і збройнихконфліктах);

20 лютого – 120 років із дня народження Уласа Самчука (1905-1987), письменника, публіциста, журналіста;

20лютого–ДеньГероївНебесноїСотні;

22лютого–Міжнароднийденьпідтримкижертвзлочинів;

24         лютого – Початок війни росії проти України;

25 лютого - 120 років із дня народження Павла Вірського (1905-1975), артиста балету, хореографа;

25         лютого – Перший офіційний Державний герб України.

 

Березень2025

5         березня - 210 років із дня народження Михайла Вербицького (1815-1870), композитора, хорового диригента, священника, громадського діяча, автора музики Державного Гімну України;

9 березня - 130 років із дня народження Івана Дніпровського (1895-1934), письменника, перекладача, представника "Розстріляного Відродження", репресованого;

17березня–СтвореноУкраїнськуЦентральнуРадув1917.

19 березня - 130 років із дня народження Максима Рильського (1895-1964), письменника, перекладача, літературознавця, мовознавця, етнографа, громадського діяча, академіка;

19 березня - 130 років із дня народження Григорія Голинського (1895-1941), військового діяча, командира Гуцульського куреня Української Галицької армії, борця за незалежність України у XX столітті.

 

Квітень 2025

4         квітня – День створення НАТО;

5         квітня – Перша конституція;

10              квітня – Міжнародний день руху Опору (в пам'ять і честь усіх, хто протистояв фашизму на окупованих територіях за часів Другої світової війни);

10 квітня - 50 років із дня народження Олексія Братушки (1975-2014), Героя Небесної Сотні, Героя України;

11         квітня – Міжнародний день визволення в’язнів фашистських концтаборів;

18 квітня – День пам’яток історії та культури; Міжнародний день пам’яток та історичних місць;

26квітня–Міжнароднийденьпам’ятіЧорнобиля; Міжнародний день пам’яті жертв радіаційних аварій і катастроф (Міжнародний день пам’яті про чорнобильську катастрофу);

28    квітня – Міжнародний день пам'яті всіх жертв праці (Міжнародний день пам'яті трудящих);

28 квітня - 60 років із дня народження Богдана Вайди (1965-2014), Героя Небесної Сотні, Героя України;

29              квітня – День пам’яті всіх жертв застосування хімічної зброї.

 

Травень 2025

2 травня - 140 років із дня народження Гната Стефаніва (1885-1949), військового діяча, начального команданта Української Галицької армії, полковника Української Галицької армії і Армії УНР, борця за незалежність України у XX столітті;

4травня–Міжнароднийденьпожежників;

8         травня – День Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні; День пам’яті та примирення в Україні; Дні пам’яті та примирення, присвячені пам’яті жертв Другої світової війни;

9          травня – Другий день пам'яті і примирення(ООН: Дні пам'яті та примирення, присвячені пам'яті жертв Другої світової війни відзначаються щорічно згідно з Резолюцією Генеральної Асамблеї № A/RES/59/26 від 22листопада 2004 року);

14травня–Деньпам’ятіукраїнців,які рятували євреїв;

18         травня – День скорботи і пам’яті жертв депортації кримсько -  татарського народу;

19    травня–Деньпам’ятіжертвполітичнихрепресій;Деньпам’ятіпомерлихвідСНІДу;

23травня–ДеньГероїв вУкраїні.

 

Червень 2025

4червня–Деньпам'ятідітей,загиблихврезультатізбройноїагресіїРосійськоїФедерації проти України;

13червня–ДеньвизволенняМаріуполявідросійськихокупантів;

22червня–Деньскорботиівшануванняпам’ятіжертввійнивУкраїні.

26 червня - Міжнародний день ООН на підтримку жертв тортур, Міжнародний день боротьби проти зловживання наркотиками та їх незаконного обігу;

28 червня - День Конституції України.

 

Липень 2025

1 липня – День архітектури України;

15 липня – День хрещення Київської Русі;

30 липня – Міжнародний день дружби.

 

Серпень 2025

12      серпня     – Міжнародний день молоді

                   – День молоді в Україні (Указ Президента);       

23 серпня – День Державного прапора

-            Європейський день  пам’яті жертв сталінізму та нацизму;

24                серпня – День Незалежності України;

29           серпня – День пам’яті захисників України,

-       Міжнародний день дій проти ядерних випробувань.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Квест "Я люблю Україну!"