Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в закладі освіти на 2024-2025 н.р.
Національно-патріотичне виховання
Законом України "Про основні засади
державної політики у сфері утвердження української національної та
громадянської ідентичності"визначено, що метою державної політики у
сфері утвердження українськоїнаціональноїтагромадянськоїідентичностієдосягненняєдностівукраїнськомусуспільствішляхомподоланнясуперечностейсоціокультурного,
мовного, регіонального характеру на основі
європейськоготаєвроатлантичногокурсу,забезпеченнядотриманняконституційнихгарантійправісвобод
людини і громадянина.
ОсновнимизавданнямидержавноїполітикиусферіутвердженняукраїнськоїнаціональноїтагромадянськоїідентичностієформуванняугромадянУкраїни,утомучислідітейтамолоді,активноїгромадянськоїпозиції
на основі поваги до прав людини, духовних цінностей українського народу,
національної самобутності; оборонної свідомості та
громадянськоїстійкості;патріотизму;повагидодержавнихсимволів,державноїмови,суспільно-державних(національних)цінностейУкраїни,розумінняїхважливостідлястановленнядержави;усуненнявпливудержави-агресора(держави-окупанта)
в інформаційній, освітній, культурній сферах України;поширенняінформаціїпроветераніввійни,формуванняусуспільствітрадиційвшануванняпам’ятізагиблих(померлих)ветераніввійни;формуванняготовностігромадяндовиконанняконституційногообов’язкущодозахисту
Незалежності та територіальної цілісності України.
URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20-Text
Патріотичне виховання
здобувачів освіти стає пріоритетним напрямом внаціональнійсистеміосвіти.Актуальністьпатріотичноготадуховноговиховання
юного покоління зумовлюються також і процесом формування в Україні громадянського
суспільства,становлення єдиної нації.
Стратегієюнаціонально-патріотичноговиховання,затвердженоюУказомПрезидента
України від 18 травня 2019 р. № 286, визначено основні
складовінаціонально-патріотичноговиховання:громадсько-патріотичне,військово-патріотичнета
духовно-моральне виховання.
Національно-патріотичне виховання
є важливим засобом громадянської освіти. Розпорядженням Кабінету Міністрів
України від 9жовтня2020р.№1233-р схвалено Концепцію Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до2025 року
МетоюПрограмиєудосконаленнятарозвитокцілісноїзагальнодержавноїполітикинаціонально-патріотичноговихованняшляхомформування
загальнолюдських цінностей, принципів любові і гордості за власну державу, її
історію, мову, здобутки та досягнення у сфері культури,економіки,науки,спорту тощо.
Організаціяосвітньогопроцесузакладівосвітизнаціонально-патріотичного
виховання передбачає виховання всесторонньо
розвиненоїособистості,здатноїтворчомислити,активнотворитивдуховнійіматеріальнійсферах,самостійнойколективновиконуватисуспільноважливі
завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані
зборотьбоюукраїнського народузанезалежність.
Для досягнення за значеної мети
рекомендуємо такі напрями роботи:
1.
Формування української національної ідентичності.
2.
Вивчення державної та етнічної території українського
народу.
3.
Військово – патріотичне виховання.
З метою посилення
національно-патріотичного виховання
здобувачівосвітипропонуємопровестивідповіднітематичніпросвітницькізаходи(далі–
заходи) у закладах освіти. Заходи передбачають увічнення пам’яті воїнів,
загиблих захищаючи Батьківщину; формування розуміння
кожнимгромадяниномсвоєїроліімісцявслужінніУкраїні,особистоївідповідальності за
для виконання військового обов’язку в рядах ЗбройнихСил України; виховання
гордості за Україну: формування глибокої пошаниі шанування символів, символіки
і історичних святинь України.
АктуальнимизаходамиєУрокимужності,зустрічізучасникамиросійсько-Української
війни, волонтерами, відвідуваннявійськовослужбовців, які отримали поранення та
проходять реабілітацію умедичних закладах, написання листів у рамках
Всеукраїнської акції «Листпораненому».
Пропонуємо у музеях при
навчальних закладах створити
постійнодіючістенди,щовідображаютьподіїзбройноїборотьбиУкраїнськогонародузатериторіальнуцілісністьнашоїкраїни,участьвипускниківзакладів
освіти,односельціввантитерористичнійопераціїтаповномасштабній війні. При
відзначенні національних свят та пам’ятнихдат, зокрема Дня захисника та
захисниці України, Дня Гідності і
Свободи,ДняЗбройнихСилУкраїни,ДняСоборностіУкраїни,ДняповномасштабноговторгненняросійськихвійськнатериторіюУкраїнитощо,пропонуєтьсяорганізовуватитапровестинауково-практичніконференції,семінари,круглістоли;військово-спортивнізмагання,фестивалі-конкурсипатріотичноїпісні,прозиіпоезії,творівобразотворчого
мистецтва; відвідувати музеї бойової слави; вшановуватисучаснихгероїв-захисниківУкраїнитапам'ятьзагиблихзасвободу,єдністьта
незалежність Українського народу. Пропонуємо провести конференціюна теми
Україна – європейська держава, «Героїзм українців у творчостіукраїнських
письменників» тощо. Пріоритетна роль в заходах надаєтьсяактивним методам, які
базуються на демократичній взаємодії,
спрямованінасамостійневідшуканняістиниісприяютьформуваннюсамокритичності,творчостітаініціативи.Такимиметодамиє:ситуаційно-рольовітаімітаційніігри,соціально-проєктнадіяльність,інтелектуальніаукціони,соціально-психологічнітренінги,проблемнісоціальнітаполітичніситуації,ситуації
успіху, аналіз конфліктів і стилів поведінки, використання
засобівкомунікації,демократичнийдіалог,колективнітворчісправи,використанняінформаційнихтехнологійтощо.Змістовимнаповненнямпроєктноїдіяльностіможутьстатиінформаційнийпроект«Україна–козацькийкрай»;Соціальнийпроєкт«Зробиіграшку–підтримайвоїна»;Творчийпроєкт«Я
–українець!
Я–патріот!»;Проєктмилосердя«РодинаіУкраїна»;Волонтерськийпроєкт«Волонтер і
сучасність» тощо.
Заходимаютьбутиспрямованінаформуванняуздобувачівосвіти
почуттяпатріотизму,повагидоКонституціїізаконівУкраїни,соціальноїактивностітавідповідальності,готовностіумайбутньомудовиконанняобов'язківіззахистунезалежностітатериторіальноїцілісностідержави,
усвідомлення громадянського обов’язку із
розвитку успішної країни тазабезпечення власного добробуту в ній,
сповідування європейських цінностей.
Підчаспроведеннязаходіврекомендуємозалучатидообговореннязагальнихпитаньзпатріотичноговихованнямолодіветераніввійни,волонтерів,лідерівтаактивістівгромадськихорганізацій.
Метоюпроведеннязаходудляпідлітковоготаюнацькоговікуєвихованняудусіпатріотичногообов’язку,повагидовійськовоїслужбита чинногозаконодавствайзасаддемократичної,правовоїдержави,
готовностідозахистуВітчизни.Заходиповинніматиспрямованістьнаформуванняоборонноїсвідомості,підвищеннясоціальноїактивностідляучастіугромадсько-політичномужиттікраїни,мотиваціїмолодідонабуттянеобхіднихкомпетентностей
у сферібезпеки йоборони.
Варто наголосити на понятті
територіальної цілісності держави, згідно
зякимтериторіядержавиєнедоторканоювідпосяганьзбокуіншихдержав.
Доцільнимєвикористанняінтерактивнихтехнологій:переглядвідеоматеріалів,
віртуальних екскурсій та виставок; організація створення серіїмотивувальних
відеороликів, участь в акціях, флешмобах, конкурсах тощо.
Цезробитьурокбільшцікавимтаефективним,допоможекращомусприйняттютазасвоєннюучнями
новихзнань.
Рекомендуємовикористовуватиматеріали,щопідготовленіУкраїнськимінститутомнаціональноїпам’ятітакі
як:
ІнформаційніматеріалидоДняпам’ятізахисниківУкраїни,якізагинуливборотьбізанезалежність,суверенітетітериторіальнуцілісністьУкраїни(uinp.gov.ua);
Матеріалиосвітньогопроєкту«Діалогипровійну»,щоміститьтривідеорозмовиучениціізветеранамисучасноїросійсько-українськоївійнинатеми:«Щотакевійна?»,«ЧомуРосіяпрагнезахопитиУкраїну?»та«Щотакесучаснаросійсько-українськавійна?»запокликанням:
https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/vchytelyam/videolekciyi/osvitniy-proyekt-dialogy-pro-viynu;
підбіркароликів«РеволюціяГідності.Сучаснавійна»:
Документальнийфільм«Вогнехреща»-YouTube;
серіякороткометражнихдокументальнихфільмів«Жінки,які
загинулизаУкраїну», цикл «Нескорені»;
матеріали рубрики «Повномасштабне вторгнення
Росії в Україну:історичнийконтекст»запосиланням:Російсько-українськавійна(uinp.gov.ua).Радимо висвітлювати проведені заходи на
інтернет-ресурсах: офіційнихсайтах закладів освіти, в соціальних мережах тощо. Відповідне
інформаційнезабезпеченнясприятимепосиленнюнаціонально-патріотичноговихованняздобувачівосвіти,приверненнюувагиміжнародноїспільнотидоподійвУкраїні,
популяризації історії українського народу та української національноїкультури.
У важкі для всієї України
часи, через військове вторгнення
Росії,здобувачіосвітиможутьбутикориснимизалучившисьдоблагодійноїдіяльностітаволонтерства.
Волонтерствомаєбагатонапрямів,ікоженучень,хтовідчуваєпотребудопомагати,можеобратицікавуабоблизькуйомусферудіяльності.
Онлайн-волонтерство,абое-волонтерство.Цядіяльністьреалізуєтьсявільно
і свідомо на користь інших людей із єдиною умовою - вона
маєреалізуватисязадопомогоюінтернету.Наприклад,адміністративнізавдання
(модерація, координація), збирання пожертв, креативні
завдання(створеннявебсторінок,дизайн,редагування),реклама,інформаційнерозповсюдження,
долучення до українського кібервійська: приєднання
дочатботівуTelegram,задопомогоюякихможнаблокуватиканалирозповсюдження
дезінформації, розвінчувати міфи та фейки;
віртуальнепартизанство-надсиланняскаргнапрокремлівськихагітаторівдоадміністраторівсоцмережі
чатів.
Доброчинна діяльність
формує в учнів почуття відповідальності задорученусправуйтихлюдей,якіпотребуютьдопомогитапідтримки,надаєзначущості
їхній участі, допомагає на конкретних справах переконатися
увласнійспроможностірозв’язуватипроблемисвоєїгромадитазгуртовуватинебайдужихгромадянігромадянокнавколоїхрозв’язання,знаходитиефективнепартнерство.
Виховна ефективність праці
зростає за умови, коли учні самі є їїорганізаторами, а не лише виконавцями.
Тому педагогам варто залучатишколярів до пошуків об'єктів праці, її планування
та організації колективуна її виконання. Це сприяє зацікавленості учнів у
своєчасності та якостівиконання трудових завдань; формуванню ініціативності,
самостійності івідповідальності.
Виховна цінність суспільно
корисної праці в тому, що школярі
вчатьсябезкорисливоробитидобрісправи,усвідомлюютьнеобхідністьпоєднаннясуспільнихта
особистих інтересів.
Вихованняздоровогоспособужиття.
Питання
безпеки закладів освіти та забезпечення рівних, належних
ібезпечнихумовздобуттяосвітитаорганізаціїбезпечногоосвітньогосередовищаєособливоактуальнимузв’язкузвійськовоюагресієюРосійськоїФедераціїпроти
України.
Зметоюствореннярівних,належнихібезпечнихумовздобуттяосвіти,організаціїбезпечногоосвітньогосередовища,зокремавумовахвійськовоїагресіїРосійськоїФедераціїпротиУкраїни07квітня2023рокуназасіданніурядуухваленоКонцепцію безпеки закладівосвіти(розпорядженняКабінетуМіністрівУкраїнивід7квітня2023р.№301-р.URL:https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301
РеалізаціяКонцепціїпідвищитьефективністьпревентивнихзаходівщодо
запобігання та попередження вчиненню правопорушень в освітньомусередовищі та створить
безпечні умови навчання та викладання,
комфортнуміжособистіснувзаємодію,щосприятимеемоційномублагополуччюучасниківосвітньогопроцесу,відсутностібудь-якихпроявівнасильства,забезпечивши
при цьому достатньо можливостей для їх запобігання, а такождотримання прав і
норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальноїбезпекикожного
учасника освітнього процесу.
З метою забезпечення
додержання конституційних прав та
свободдитини,гарантійзохоронидитинства,реалізаціїправдітейнаосвіту,безпечнедляжиттяіздоров’яосвітнєсередовище,збереженнятазміцненняздоров’япідростаючогопоколінняУказомПрезидентаУкраїнивід25травня2020року№195схваленаНаціональнастратегіярозбудовибезпечногоіздоровогоосвітньогосередовищауновійукраїнськійшколі.
URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.
Сьогоднідитинаперебуваєвстресовомустанітомупотребуєнапсихологічнудопомогу.Державноюнауковоюустановою«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»заініціативипершоїледіУкраїниОлениЗеленської
в рамках Національної програми з охорони психічного
здоров’ятапсихосоціальноїпідтримкирозробленокурспідвищеннякваліфікації«Перша
психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час тапіслязавершення
воєнних дій».
ВідповіднодоЗаконуУкраїни«Провнесеннязміндостатті51Закону
України «Про повну загальну середню освіту» щодо
підвищеннякваліфікаціїпедагогічнихпрацівниківупитаннінаданняпсихологічноїпідтримки
учасникам освітнього процесу» прийнято зміни до статті 51,якими в обов’язковому
щорічному підвищенні кваліфікації
педагогічнихпрацівниківшляхомперерозподілукількостігодин,передбаченихдляцього,
виділено не менше 10 % загальної кількості годин на
вдосконаленнязнань,вміньіпрактичнихнавичокупитаннінаданняпсихологічноїпідтримкиучасниківосвітньогопроцесу.Прийняттявідповіднихзмінзумовленотим,щоповномасштабнавійнаросійськоїфедераціїпротиУкраїникритичновпливаєнастанпсихологічногоздоров’яучасниківосвітньогопроцесу
та безпосереднюорганізацію навчання.
Курспідвищеннякваліфікації«Першапсихологічнадопомогаучасникамосвітньогопроцесупідчастапіслязавершеннявоєннихдій»створено
за моделлю змішаного навчання (blended learning), який включає:
10мультимедійнихуроківуміжнародномуформатіSCORM.Додатковіматеріали та практичні
тренінги допоможуть підвищити професійний рівеньпедагогічнихпрацівниківзакладівосвітитаопануватисучаснітехнологіїпершої психологічної допомоги
за методичними посібникамиSave the
Children,атакожознайомитизрекомендаціямищодоперенаправленняМіжнародногоПостійногоКомітету(IASC).
Курс затверджений
Вченою радою Державної
науковоїустанови «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 5 від
29.06.2022)таотримавсхвальнийвідгукВсесвітньоїорганізаціїохорониздоров’я(ВООЗ),якийвжеуспішно
завершили 31 881 особа.
Взяти участь
у зазначеному курсі
можна за покликанням:
ТакожумежахВсеукраїнськоїпрограмиментальногоздоров’яДержавноюнауковоюустановою«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розроблено
спецкурс підвищення кваліфікації для слухачів (освітян) очно-дистанційної форми
навчання «Важливі навички у періоди стресу», на основіметодики Всесвітньої
організації охорони здоров’я (ВООЗ), який схваленорішенням Вченої ради
Державної наукової установи «Інститут модернізаціїзмістуосвіти»(протокол№2
від01.03.2023).Взяти участь у спецкурсі можна запокликанням:https://hromada.academy/courses/praktichni-navichki-podolannya-stresu
Разомзтим,рекомендуємовикладачампідчасурокувпроваджуватипсихологічніхвилинки,якідопоможутьздобувачуосвітивпоратисязістресомта
його наслідками, емоційно налаштувати на урок, на плідну роботу, завдяки
чомустворюватиметьсясприятливаатмосфера,якадастьзмогудітямрозслабитися,знятиемоційненапруження,відновитипочуттябезпекитапсихоемоційногокомфорту,щоєприродниммеханізмомстабілізації.Регулярне
впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушнійнагоді допоможе
здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, атакож дасть змогу краще
зрозуміти свої почуття. Учитель має сам визначити,колиі уякий
часпровестипсихологічнухвилинку.
Зазначеніактивностіскладаютьсязі108коротких,алеефективнихвідеотренінгів.
Усі техніки, які демонструються у цьому спецкурсі, містятьсяу
навчально-методичному посібнику «Психологічна хвилинка», який
отримавгриф«Схваленодлявикористанняуосвітньомупроцесі»(рішеннямекспертної
комісії з психології та педагогіки від 01.03.2023 протокол №1) тарозміщеноза
покликанням:https://www.youtube.com/playlist?list=PL4lmqF0LvYNEJk3uHhO9f7M8O6k7xH4Rb.
ЗазначенівищекурсизпсихосоціальноїдопомогирозробленізапідтримкиАсоціаціїінноваційноїтацифровоїосвіти,якаєпровідноюгромадською
організацією України у сфері освіти, у рамках
всеукраїнськогопроєкту«Екосистемапсихологічноїдопомогиусферіосвіти»www.mentalhelp.in.ua.
Крімтого,фахівцямиДержавної
наукової
установи«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розробленотарозміщенонасайтіспецкурспідвищеннякваліфікаціїдляслухачів(освітян)очно-дистанційноїформинавчання«Психосоціальнапідтримкаучасниківосвітньогопроцесу»:
https://drive.google.com/file/d/1s9Wyzwq1WErmTcMjOF2Eh0d_H5CLPuZc/view.
Однимізважливихпріоритетівудіяльностізакладівосвітиєзабезпеченнябезпекиучасниківосвітньогопроцесу,якінасьогодністраждаютьвідросійськоївоєнноїагресії.Новареальністьдиктуєновіправила
життя. Одне з найважливіших завдань – оволодіння необхіднимизнаннями,потрібнимидляподальшоїбезпечноїжиттєдіяльності.Учнімають
знати правилам безпеки, які допоможуть зберегти життя.
Зокрема,якізаборонитаобмеженнядіютьпідчасвоєнногостану;щотаке«тривожнаваліза»,
як її зібрати, що туди покласти; як діяти під час повітряних тривог(що робити,
якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо);
якповодитисяпідчасобстрілів;якнадаватипершудомедичнудопомогу.
Державною службою України з
надзвичайних ситуацій
розробленоправилаповедінкиуразівиявленнявибухонебезпечнихпредметів«Загрозитанебезпекивідвибухонебезпечнихпредметів».Вбачаємозадоцільнепроведенняізучасникамиосвітньогопроцесупросвітницькихзаходівщодопитаньмінноїнебезпекиівибухонебезпечнихпредметів.
URL:ПрезентаціяPowerPoint(dsns.gov.ua)
Формуваннятазастосуванняучнямикомпетентностей,необхіднихдляздоровоготабезпечногожиття,сприятимедосягненнюглобальнихцілейсталогорозвитку,проголошенихООН(резолюціяГенеральноїАсамблеїООНвід25вересня2015року№70/1)іпідтриманихУкраїноювідповіднодоУказуПрезидентаУкраїнивід30.09.2019№722«ПроЦілісталогорозвиткуУкраїнинаперіоддо2030року».
URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Подоланнянегативнихявищ(булінг,домашнєнасильство,кримінальніправопорушення).
Булінг(цькування)єоднієюізпоширенихформнасильстваудитячому
середовищі. Особливої уваги потребують проблеми
запобіганнянасильстватажорстокогоповодженняздітьмивсучасномусуспільстві,якізумовленінетількизбільшеннямфактівпсихічного,фізичного,сексуальногонасилля,аінебажаннямсоціумувідкриторозглядатицепитання.
Частина 1 статті 16
«Конвенції про права дитини» передбачає,
щожоднадитинанеможебутиоб'єктомсвавільногоабонезаконноговтручаннявздійсненняїїправанаособистеісімейнежиття,недоторканністьжитла,таємницюкореспонденціїабонезаконногопосяганнянаїїчесть ігідність.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
Праводітейназахиствідусіхформнасильствагарантуєтьсястаттями 28 і 52 Конституції України,
відповідно до яких ніхто не можебути
підданий катуванню, жорстокому, нелюдському, або такому,
щопринижуєйогогідність,поводженнючипокаранню.
Статтею10ЗаконуУкраїни«Проохоронудитинства»встановлено,щокожнійдитинігарантуєтьсяправонасвободу,особистунедоторканістьтазахист
гідності.
Законом України «Про внесення змін до деяких
законодавчихактів України щодо протидії мобінгу (цькуванню)» від 16.11.2022
№2759-IXпередбачено,щокерівникзакладуосвітивмежахнаданихйомуповноважень
забезпечує створення
у закладі освіти безпечного
освітньогосередовища,вільноговіднасильстватамобінгу(цькування).URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2759-20- Text
Нагадуємо,щонаказомМіністерстваосвітиінаукиУкраїнивід
28.12.19№1646,зареєстрованоговМіністерствіюстиціїУкраїни03лютого2020
за № 11/34394, затверджено Порядок реагування на випадки
булінгу(цькування)таПорядокзастосуваннязаходіввиховноговпливу.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20- Text
У
разі, якщо права дитини порушені органами державної влади
чиорганамимісцевогосамоврядування,необхіднозвернутисядоУповноваженого
Верховної Ради України з прав людини на гарячулінію:0800-50-17-20 або
електронну пошту:hotline@ombudsman.gov.ua.Виховна робота має бути
спрямована на формування
ціннісногоставленняісудженняушколярів,вміннявибудовуватидоброзичливійтолерантністосункиз
учасникамиосвітньогопроцесу.
ЗакономУкраїни«Про освіту»термін «булінг»
визначено як
«моральнеабофізичненасильство,агресіявбудь-якійформіабобудь-якііншідії,
вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу
своїмінтересам,щомаютьознакисвідомогожорстокогоставлення».Вартозазначити,що
найчастішедо булінгу вдаютьсявзакладахосвіти.
Відповідальністьзабулінгпередбаченастаттею1734КодексуУкраїнипроадміністративніправопорушення,якаприцьомузастосовуєтьсянетількизавчинення,алейзаприховуваннявипадківбулінгу.
Звійноюпроблемабулінгунелишеневикорінилася,аонлайн-цькування
в закладах освіти набуває нових форм і проявів, зокрема,
булінгіззастосуваннямзасобівелектроннихкомунікацій.Тривожнатенденціяпроявуповедінковоїагресіїтадійзцькуванняучасниківосвітньогопроцесуу
процесі онлайн -навчання, їх усвідомленого наміру на заподіяння шкодипсихічному
або фізичному здоров’ю потерпілого, незважаючи на викликивоєнногочасу ізміну
чинників безпековоїситуації вкраїні.
«Кібербулінг»чи«онлайн-булінг»стосуєтьсявипадківвчиненняцькуваннявосвітньомусередовищісамевІнтернет-просторізвикористанняммобільнихтелефонів,комп'ютерноїтехніки,іншихпристроївізасобів,черезякіздійснюєтьсядоступдоелектроннихкомунікаційнихмереж.
Зметоюпрофілактикибулінгу(цькування)такібербулінгуузакладахосвітирекомендуємопроводитипросвітницькуроботузбатькамитазаконнимипредставникамиздобувачівосвітизпитаньпрофілактикинасильства,булінгу,формуваннятолерантноїповедінкитавирішенняконфліктних
ситуацій мирним шляхом.
ЗданоїпроблематикинаофіційнихсайтахМіністерстваосвітиінаукиУкраїни
(Корисні посилання щодо теми антибулінгу | Міністерство освіти інаукиУкраїни(mon.gov.ua)
таДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізації
змісту освіти» (Корисні посилання – Інститут модернізаціїзмістуосвіти(imzo.gov.ua))розміщенаспеціальнарубрика:«Корисніпосиланнящодо
теми антибулінгу».
Домашнєнасильствопідчасвійни–цепоширенеявище,якестаєщебільшнебезпечним,ніжумирнийчас.Поприповномасштабнувійну,розпочату
РФ на території України, проблема домашнього насильства нестає менш важливою.
Війна, як і будь-яка екстремальна ситуація, лишезагострює проблеми людей, які
були й до цього. Зокрема, це
стосуєтьсянасильствавсім’ях.Низькийрівеньдоходів,безробіття,втратамісцяпроживання
– все це призводить до непорозумінь та негараздів у сім’ї таможепереростати у
насилля.
З метою забезпечення рівних
прав та можливостей жінок і чоловіків,запобігання та протидія будь-якій
дискримінації у сфері освіти, для всіхучасниць/учасниківосвітньогопроцесу,навсіхрівняхосвітишляхомзапровадженнязмінуструктурно-організаційномутазмістовно-процесуальному
аспекті розпорядженням КМУ № 1163-р від
20.12.2022рокусхваленоСтратегіювпровадженнягендерноїрівностіусферіосвітидо2030
року та затверджено Операційний план заходів на 2022-2024 роки з їїреалізації.
URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text
Домашньогонасильстваможнауникнути,якщожертванебудемовчати.
Рекомендуємо розмістити на сайтах закладів освіти та донести
вдоступнийспосібдоучасниківосвітньогопроцесуінформаціюпроте,кудизвертатисяу
випадкахдомашнього насильства:
доНаціональноїполіціїзаномером102таповідомитипрофактнасильства;
наУрядовийконтактнийцентр15-47,децілодобовонадаютьсяінформаційні,
психологічні та юридичні консультації чоловікам та жінкам,які постраждали від
домашнього насильства, насильства за ознакою
статі,насильствастосовнодітей,абозпитаньзагрозивчиненнятакогонасильствата
психологічної допомоги потерпілим від домашнього насильства жінкам,чоловікам,
дітям;
донаціональної«гарячоїлінії»зпитаньзапобіганнядомашньогонасильства,
торгівлею людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335або116-123 (короткий
номер з мобільного).
Нагадуємо, що держава гарантує кожному громадянину право
наотримання безоплатної правової допомоги за номером Єдиного контакт-центру0800213103(цілодобовотабезкоштовноумежахУкраїнизістаціонарнихта
мобільних телефонів).
Важливо: діти мають право безоплатно
отримати послуги адвоката(складаннязаяв, представництво всуді).
Заправовоюконсультацієютакожможназвернутися,написавшиповідомлення
у месенджер Facebook -сторінкисистеми БПД, у публічнийчат Telegram-чат «Правова допомога протидії насильству»,
де постраждалівіддомашньогонасильстватасвідкиможутьотриматиконсультаціююристів
щодо захисту своїх прав; у приватний чат системи БПД у
TelegramабоViber,атакожчерезмобільнийзастосунок«Безоплатнаправовадопомога».
Зметоюзабезпеченнякомплексногоінтегрованогопідходудопротидіїдомашньомунасильствутасприянняреалізаціїправосіб,постраждалихвіддомашньогонасильства,шляхомпроведенняпревентивнихзаходів,ефективногореагуваннянафактидомашньогонасильстванаказомМіністерстваосвітиінаукивід02.10.2018№1047затвердженоМетодичнірекомендаціїщодовиявлення,реагуванняна
випадкидомашньогонасильстваівзаємодіїпедагогічнихпрацівниківізіншимиорганамитаслужбами.URL:https://imzo.gov.ua/2018/10/03/nakaz-mon-vid-02-10-2018-1047-pro-zatverdzhennia-metodychnykh-rekomendatsiy-shchodo-vyiavlennia-reahuvannia-na-vypadky-domashn-oho-nasyl-stva-i-vzaiemodii-pedahohichnykh-pratsivnykiv-iz-inshymy-orhana/.
Пропонуємопедагогічнимпрацівникамскористатисяматеріаламизпитаньзапобіганнятапротидіїдомашньомунасильству,якийрозміщенийнаофіційномусайті ДНУ «Інститут
модернізації змісту освіти».URL:https://drive.google.com/file/d/1kdBNPKwOfNWwoLNJ5RaJIvfro7oazdUw/view
Запобігання
та профілактика кримінальних правопорушень.
Підчасвійни,колиусікатегоріїнаселеннядержавизазнаютьнегативноговпливувоєннихдій,великоюнебезпекоюєпотрапляннянеповнолітніхумаргінальнесередовище,усередовищесхильнедодевіантноїповедінки.
Нестійка психіка дитини не завжди зможе відрізнити піклування від насильства,
наприклад, сексуального чи психологічного. Важливим є не лише попередження
правопорушень неповнолітніми особами, а й дотриманняїхніхправіможливістьмаксимальнобезпечнорозвиватисяусуспільстві,недопущення
зростання рівня злочинності серед неповнолітніх під час війни
іобліктих,хтопотрапивпіднегативнийвпливосібзнеправомірноюповедінкоюнатериторіях
де ведуться бойові дії.
Сьогодні стан і тенденції
злочинності неповнолітніх свідчать про
нагальнупотребуорганізаціїконсолідованихіцілеспрямованихдійсуспільстватадержави
щодо попередження такої злочинності, запобігання її розвитку тазростанню. Має
бути сформовано чітку взаємодію всіх зацікавлених органів
іслужбнамісцевомурівні.Педагогамипотрібновеститіснуспівпрацюзпредставникамиорганівювенальноїпревенції,волонтерами,центрамипроживання
тимчасово переміщених осіб для виявлення дітей, схильних
донеправомірноїповедінки,аботаких,щопотребуютьособливоїсоціально-психологічної
адаптації. Важливою є суспільна солідарність і взаємодія усіх громадян.
Вартопроаналізуватистансправтапосилитиіндивідуальнукорекційнуроботуздітьми,яківжескоюваликримінальніправопорушення,тадітьми,якімаютьознакиагресивноїповедінки;проводити
інформаційно-просвітницьку роботу з батьками та законними представниками дітей,схильних
до протиправної поведінки.
Нагадуємо, що листом
Міністерства освіти і науки України «Проздійснення превентивних заходів серед
дітей та молоді в умовах воєнногостану в Україні» від 13.05.22 року № 1/5119-22
зосереджено увагу на
тому,щооднимізважливихпріоритетіввдіяльностізакладівосвітиєпрофілактикашкідливихзвичоктапротиправноїповедінкиздобувачівосвіти.
URL: Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні | Міністерство освіти і науки України(mon.gov.ua)
На сайті ДНУ «Інститут модернізації
змісту освіти розміщений перелік програм, а саме: профілактичних та/або
корекційних програм для дітей у контакті із законом; навчальних програм для
спеціалістів в галузі профілактики правопорушень серед дітей та роботи з дітьми
у контакті іззаконом.URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/korysni-posylannya/
Пропонуємоперелікнавчальнихпрограм,підручниківтанавчально-методичнихпосібниківзосновпсихологіїтасоціальноїпедагогіки,якібулисхваленідлявикористаннякомісієюзпсихологіїтапедагогікиНауково-методичноїрадиМОНУкраїни.URL:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi-pidruchniki-ta-navchalno-metodichni-posibniki-rekomendovani-mon
Також пропонуємо перелік просвітницько-профілактичних програм:освітняпрограма«Вирішенняконфліктівмирнимшляхом.Базовінавичкимедіації»,профілактичнапрограма«Школаіполіція»,інформаційно-освітня протиалкогольна програма
«Сімейна розмова»,«Програма 15»
профілактика ВІЛ-інфекції та підтримка
психосоціальногоздоров’явУкраїні,просвітницько-профілактичнапрограма«Сприянняпросвітницькійроботі«рівний-рівному»середмолодіУкраїнищодоздоровогоспособужиття»,програма«Розвитокстресостійкості»запрограмою
«Безпечний простір», програма «Навчи дитину
захищатись»:інтерактивнібесіди«КікотаРука»,навчальнапрограма«Дорослішайназдоров’я»,програмапрофілактикиконфліктівтаправопорушеньсередучнівської
молоді «Будуємо майбутнє разом», програма виховної роботи з учнями щодо питань
протидії торгівлі людьми «Особиста гідність. Безпека життя. Громадська позиція»
тощо.
НасайтіДНУ«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»розміщеноПерелікпрограмщодозапобіганняправопорушеннямсереддітейзапосиланнями:URL:https://docs.google.com/document/d/1jjQzAxFTFXdzVBaYu5OxcpqMz9gxhmtz_IsEJDisfnM/edithttps://docs.google.com/document/d/1zi31pjwMLqRSjoXpe5vFCkPdl8Sqsf2JbSYeOITyfgk/edit, який постійно оновлюється
та доповнюється.
Підчасвійнипершочерговебажання-полегшитистражданнялюдей.Інтересидовкіллявідходятьнадругийплан.Протевійнасильновпливаєнаприродніресурси,у
тому числі й тварин. Непоправні втрати від війни вимірюються не тільки
людськими життями, але й життями тварин. Нажаль, необізнаність здобувачів
освіти щодо правил поведінки з тваринами(як домашніми, так і безпритульними)
також призводить до негативних наслідків (знущання над тваринами, зараження
небезпечними хворобами,травмування та каліцтво дітей).
Відповідно до статті 6 Закону України «Про захист тварин
віджорстокогоповодження»iратифікованоївУкраїніЄвропейськоїконвенціїпрозахистдомашніхтваринтазметоюпокращенняпсихологічногостанудітейпідчасвійни,зняттяемоційноїнапруги,виховання
гуманного ставлення до тварин пропонуємо проведення
різнихвидіввиховноїроботиузакладахосвітинатему«Гуманнетавідповідальнеставленнядотварини»:урокдоброти,конкурси,
акції, флешмоби тощо.
Проведенняосвітньо-виховнихзаходівприсвяченихтваринамєактуальнимитапотрібнимивнашчас.Такізаходиєнелишеантистресовими
для школярів, але й дарують відчуття єдності у площині добра, ознайомлюють
учнів із сучасними підходами догляду за
домашнімитваринами,гуманнимиметодамирозв’язанняпроблемибезпритульнихтваринтавиховуютьоднізголовнихлюдськихякостей–добро,відповідальність,
гуманність та альтруїзм. Саме ті якості, яві
відрізняютьцивілізованесуспільствовідсуспільстваневігластватадикунства.
Пропонуєморозробленітаапробованіблагодійноюорганізацією
«Благодійний фонд «Щаслива
лапа» («Happy paw») тематичні
методичніматеріали(конспективиховнихзанять,вікторини,квести,онлайнігри,пізнавальнівідеоматеріали,аудіоказки)викладеніувільномудоступі.Зокрема,
методичний посібник «Гуманне та відповідальне ставлення дотварин» схвалений для
використання у закладах загальної середньої освітиНауково-методичною комісією з
проблем виховання дітей та
учнівськоїмолодіНауково-методичноїрадизпитаньосвітиМіністерстваосвітиінаукиУкраїни(листДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»МіністерстваосвітиінаукиУкраїни№22.1/12-Г-454від02липня2018року).URL:Методичніматеріали|HappyPaw
Злагодженатаспільнапропедевтичнароботанавчальнихзакладів,службусправахдітей,департаментівосвітитанауки,правоохоронних
органів, центрів соціальних служб для сім’ї, дітей
тамолодіщодопопередженняправопорушеньтазлочинів,готовністьприйтинадопомогудитині,підліткуєзапорукоюзбереженняморальногоздоров’я
нашого суспільства.
Вивченнятапопуляризаціїкращихпедагогічнихпрактик.
ЗметоювивченнятапопуляризаціїкращогопедагогічногодосвідунаофіційномусайтіДержавноїнауковоїустанови«Інститутмодернізаціїзмістуосвіти»створенобанкданихдосвідувиховноїроботи,якийпостійнооновлюється.РадимозакладамосвітиУкраїнипідчаспроведеннявиховнихзаходіввикористовуватипредставленіматеріали:
https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi-roboti/.
Нормативно-правова база з питань
виховної роботи,
Яка знаходиться на офіційному сайті Інституту модернізації
змістуо світи URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/normativna-baza-pozashkilnoyi-osviti-ta-vihovnoyi-roboti/;
Перелік рукописів, які схвалені для використання
у закладах загальної середньої освіти науково-методичною комісією з проблем виховання
дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства
освіти і наукиУкраїни.
URL:https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/;
Під
час підготовки до нового 2024/2025 навчального року рекомендуємо
використовувати такі документи:
1. Розпорядження
Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 року № 632-р «Про
затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови
безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2024
рік»
2. Лист МОН України від 13.05.2022 №1/15119-22
«Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного
стану в Україні».
4.
Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 03-1870/162-2 від
14.06.2022 року «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах
освіти»
5.
Постанова КМУ №782 від 28.07.2023 «Про початок навчального року під час
воєнного стану в Україні»
6.
Розпорядження КМУ від 07.04.2023 № 301-р «Про схвалення Концепції безпеки
закладів освіти».
Відзначення пам’ятних та ювілейних дат
У планах роботи закладів освіти необхідно передбачити
проведення тематичних годин спілкування, зустрічей, бесід, лекцій,семінарів,тематичнихвиставок,засіданькруглихстолів,науково-практичнихконференцій,
літературнихвечорів,поетичнихгодинтощощодовідзначенняважливихпам’ятнихтаювілейнихдат2024/2025
навчального року.
Вересень2024
1
Вересня – День знань;
2
Вересня – День закінчення Другої світової війни;
3
вересня - 65 років від дня народження
Мирослава Івановича Дочинця (1959), українського прозаїка, видавця, журналіста
9 вересня - 255
років від дня народження Івана Петровича
10 вересня -
Котляревського (1769-1838), українського поета, драматурга, перекладача, просвітителя
10
вересня – День пам’яті жертв фашизму;
11 вересня 160
років від дня народження Павла Арсеновича Грабовського (1864-1902),
українського поета,публіциста, перекладача;
11 вересня - 130
років від дня народження Олександра Петровича Довженка (1894-1956),
українського прозаїка,кінорежисера;
17
вересня - 160 років від дня народження Михайла Михайловича Коцюбинського
(1864-1913), українського прозаїка,громадського діяча;
20
вересня - 95 років від дня народження Івана Олексійовича Світличного
(1929-1992), українського поета,літературознавця;
20
вересня - 60 років від дня народження Сергія Вікторовича Дзюби (1964),
українського поета, прозаїка, публіциста,драматурга, перекладача, критика;
22вересня–ДеньпартизанськоїславиУкраїни;
28
вересня - 95 років від дня народження Дмитра Васильовича Павличка (1929-2023),
українського поета, перекладача,літературного критика;
29
вересня - 105 років від дня народження Івана Євтихійовича;
29вересня–Деньпам’ятітрагедіїБабиногоЯру.
Жовтень
2024
1жовтня– День захисників і
захисниць України;
5 жовтня - 115 років від
дня народження Богдана-Ігора Антонича
(1909-1937), українського
прозаїка, поета, перекладача,літературознавця;
10 жовтня - 135 років від
дня народження Михайла Панасовича Драй-Хмари (1889-1939), українського поета,літературознавця,
перекладача доби Розстріляного Відродження;
10 жовтня - 130 років від
дня народження Віктора Домонтовича(Віктора Платоновича Петрова)
(1894-1969),українського прозаїка, літературознавця, антрополога,історика;
12жовтня - 75 років від дня народження Лесі Яківни
Пилип’юк (Олександри Диркавець) (1949), української поетеси;
12жовтня -
90 років від дня народження Юрія Миколайовича Щербака (1934),
українського прозаїка, публіциста;
15 жовтня - 95 років від дня народження
Милорада Павича(1929-2009), сербського поета, прозаїка, перекладача;
16жовтня - 170 років від дня народження
Оскара Уайльда (Оскара Фінгала О’Флаерті Уїлса) (1854-1900), англійського
прозаїка, поета, драматурга;
18жовтня–УкраїнаувійшладоРадиЄвропи;
25 жовтня - 95 років від дня народження Петра
Федоровича Сингаївського (1929-1995), українського поета,прозаїка, перекладача;
25 жовтня - 85 років від дня народження
Василя Тимофійовича Скуратівського (1939-2005), українського
прозаїка,народознавця, видавця;
28жовтня–ДеньвизволенняУкраїнивідфашистськихзагарбників;
29 жовтня- 75 років від дня народження
Георгія Георгійовича Почепцова (1949), українського прозаїка, журналіста.
Листопад2024
8 листопада - 90 років від
дня народження Богдана Радиша-Маринюка (1949), українського прозаїка;
8 листопада - 70 років від
дня народження Наталки Геннадіївни Білоцерківець (1954), української
поетеси,перекладачки;
13 листопада - 135 років
від дня народження Остапа Вишні(Павла Михайловича Губенка) (1889-1956),
українського прозаїка, гумориста, сатирика;
15 листопада - 50 років від
дня народження Євгенії Геннадіївни
Гапчинської (1974)
української художниці-ілюстраторки, живописця;
25листопада–Деньпам’ятіжертвголодомору;
26 листопада - 115 років
від дня народження Ежена Йонеско(1909-1994), румунського та французького
прозаїка,драматурга;
29 листопада - 125 років
від дня народження Григорія Михайловича Косинки (Стрільця) (1899-1934),
українського прозаїка,перекладача доби Розстріляного Відродження;
30 листопада - 75 років від
дня народження Ярослава Михайловича Стельмаха (1949-2001), українського
драматурга,прозаїка;
30 листопада - 50 років від
дня народження Галини ГригорівниКрук (1974), української поетеси,
перекладачки,літературознавця;
30 листопада - 150 років від дня народження Люсі Мод
Монтгомері(1874-1942), канадського прозаїка, фотографа,журналістки.
Грудень2024
9грудня–Міжнароднийдень
пам’яті
жертв злочинів геноциду,вшанування їхньої людської гідності і попередження цих
злочинів;
14грудня–день
вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
19
грудня–105 років від дня народження Миколи Олексійовича Лукаша (1919-1988),
українського перекладача,мовознавця;
19
грудня–65 років від дня народження Марії Василівни Матіос (1959), українського
прозаїка, публіциста, поетеси;
27
грудня–95 років від дня народження Валентина Дмитровича Чернухи (1929-1981),
українського художника-ілюстратора;
31
грудня–75 років від дня народження Любові Василівни Голоти(1949), української
поетеси, публіциста, прозаїка.
Січень
2025
1 січня - 130 років із дня народження Гната Западнюка
(1895-1979), автора стрілецьких пісень, воїна Армії УНР, вченого, ветеринара,
ректора Львівського сільськогосподарського інституту, борця за незалежність
України у XX столітті;
4
січня - 100 років із дня
народження Осипа Зінкевича (1925-2017), літературознавця, видавця, редактора,
громадського та культурного діяча, засновника видавництва
"Смолоскип";
8 січня - 90 років із дня
народження Василя Симоненка (1935-1963), письменника, журналіста;
9
січня - 150 років із дня народження Никанора Онацького (1875-1937), художника,
поета, мистецтвознавця, історика, археолога, етнографа, педагога, музейного
діяча, репресованого;
9 січня - 150 років із дня народження Степана Томашівського (1875-1930),
філософа, історика, публіциста, громадського та політичного діяча;
10 січня - 150 років із дня народження Костянтина Здобудь-Волі (справжнє
прізвище - Блоха) (1875-1923), військового та громадського діяча, полковника
Армії УНР, повстанського отамана, борця за незалежність України у XX столітті;
20січня–ДеньвшануваннязахисниківДонецькогоаеропортувУкраїні;
21 січня - 180 років із дня народження Олени Косач
(1845-1927), письменниці, громадської діячки;
22січня–
День Соборності (деньЗлуки);
29січня–Деньпам’ятіГероївКрут;
30 січня - 120 років із дня
народження Оксани Мешко (1905-1991) правозахисниці, дисидентки, політв’язня
радянського режиму, співзасновниці та учасниці Української Гельсінської групи,
борця за незалежність України у XX столітті.
Лютий2025
2 лютого - 180 років із дня народження
Івана Пулюя (1845-1918), фізика, електротехніка, винахідника, педагога,
перекладача, громадського діяча;
10 лютого - 130 років із дня народження
Василя Вишиваного (справжні ім’я та прізвище - Вільгельм Франц фон
Габсбург-Лотрінґен) (1895-1948), військового та політичного діяча, полковника
Легіону Українських Січових Стрільців та Армії УНР, дипломата, поета,
репресованого, борця за незалежність України у XX столітті;
12лютого–ДеньЧервоноїРуки(відзначаєтьсянарівніООНз2002рокуякдень
пам'яті дітей-солдатів, яких втягують в участь у війнах і збройнихконфліктах);
20 лютого – 120 років із дня
народження Уласа Самчука (1905-1987), письменника, публіциста, журналіста;
20лютого–ДеньГероївНебесноїСотні;
22лютого–Міжнароднийденьпідтримкижертвзлочинів;
24
лютого – Початок війни росії проти України;
25 лютого - 120 років із дня
народження Павла Вірського (1905-1975), артиста балету, хореографа;
25
лютого – Перший офіційний Державний герб України.
Березень2025
5
березня - 210 років із дня
народження Михайла Вербицького (1815-1870), композитора, хорового диригента,
священника, громадського діяча, автора музики Державного Гімну України;
9
березня - 130 років із дня народження Івана
Дніпровського (1895-1934), письменника, перекладача, представника
"Розстріляного Відродження", репресованого;
17березня–СтвореноУкраїнськуЦентральнуРадув1917.
19
березня - 130 років із дня народження Максима Рильського (1895-1964),
письменника, перекладача, літературознавця, мовознавця, етнографа, громадського
діяча, академіка;
19 березня - 130 років із дня народження Григорія Голинського
(1895-1941), військового діяча, командира Гуцульського куреня Української
Галицької армії, борця за незалежність України у XX столітті.
Квітень
2025
4
квітня – День створення НАТО;
5
квітня – Перша конституція;
10
квітня – Міжнародний день руху Опору (в
пам'ять і честь усіх, хто протистояв фашизму на окупованих територіях за часів
Другої світової війни);
10 квітня - 50 років із дня
народження Олексія Братушки (1975-2014), Героя Небесної Сотні, Героя України;
11
квітня – Міжнародний день визволення в’язнів фашистських
концтаборів;
18
квітня – День пам’яток історії та культури; Міжнародний день пам’яток та історичних
місць;
26квітня–Міжнароднийденьпам’ятіЧорнобиля;
Міжнародний день пам’яті жертв радіаційних аварій і катастроф (Міжнародний день
пам’яті про чорнобильську катастрофу);
28 квітня
– Міжнародний день пам'яті всіх жертв праці (Міжнародний день пам'яті трудящих);
28 квітня - 60 років із дня
народження Богдана Вайди (1965-2014), Героя Небесної Сотні, Героя України;
29
квітня – День пам’яті всіх жертв застосування
хімічної зброї.
Травень 2025
2 травня - 140 років із дня народження
Гната Стефаніва (1885-1949), військового діяча, начального команданта
Української Галицької армії, полковника Української Галицької армії і Армії
УНР, борця за незалежність України у XX столітті;
4травня–Міжнароднийденьпожежників;
8
травня – День Перемоги над
нацизмом у Другій світовій війні; День пам’яті та примирення в Україні; Дні
пам’яті та примирення, присвячені пам’яті жертв Другої світової війни;
9
травня – Другий день пам'яті і примирення(ООН:
Дні пам'яті та примирення, присвячені пам'яті жертв Другої світової війни
відзначаються щорічно згідно з Резолюцією Генеральної Асамблеї № A/RES/59/26
від 22листопада 2004 року);
14травня–Деньпам’ятіукраїнців,які рятували євреїв;
18
травня – День скорботи і
пам’яті жертв депортації кримсько - татарського
народу;
19 травня–Деньпам’ятіжертвполітичнихрепресій;Деньпам’ятіпомерлихвідСНІДу;
23травня–ДеньГероїв
вУкраїні.
Червень
2025
4червня–Деньпам'ятідітей,загиблихврезультатізбройноїагресіїРосійськоїФедерації
проти України;
13червня–ДеньвизволенняМаріуполявідросійськихокупантів;
22червня–Деньскорботиівшануванняпам’ятіжертввійнивУкраїні.
26 червня - Міжнародний день ООН на підтримку жертв
тортур, Міжнародний день боротьби проти зловживання наркотиками та їх
незаконного обігу;
28 червня - День Конституції України.
Липень 2025
1 липня – День архітектури України;
15 липня – День хрещення Київської Русі;
30 липня – Міжнародний день дружби.
Серпень 2025
12 серпня – Міжнародний
день молоді
–
День молоді в Україні (Указ Президента);
23 серпня – День Державного прапора
-
Європейський день пам’яті жертв сталінізму та нацизму;
24
серпня – День Незалежності України;
29
серпня – День пам’яті захисників України,
- Міжнародний
день дій проти ядерних випробувань.
Коментарі
Дописати коментар